2018-09-18

Slätstickad top i bomullsgarn

bomullsgarn, garnnystan, bomullstop, juni, stickat
Garnnystan, bomullsgarn. Foto: ©nini.tjader.2018

När jag hade gjort klart den kortärmade bomullströjan i mitten av augusti, tvättat den, och blockat den, så kände jag att jag inte trivdes i den. Så jag repade upp den, hittade en annan beskrivning som jag gillade på ravelry.com, på danska, som jag köpte. Och satte igång från början. Men först gjorde jag klart filten i dominostickning. Jag försöker att inte ha mer än ett enda stickprojekt på gång åt gången. Har jag fler är det risk för att något av dem aldrig blir klart.

bomullstop, juni, stickat
Början på top JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018
Modellen heter JUNI, finns här på Ravelry.com, och är ett köpe-mönster som kostar 40 DKK. Mönstret är på danska. Jag var lite tveksam först om jag skulle förstå danskan i det. Men det visade sig inte vara något problem. (Jag har viss vana vid danska från en längre period på kibbutz i Israel, omgiven av 48 danskar. Men det var länge sedan).

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018
Garnet är ett 8/4 bomullsgarn från CottonKings som heter SoftPrint. 50 gram är 170 meter. Färgen heter 206 och var slut sist jag kollade. Soft Print innebär att färgen skiftar i styrka och därmed inte blir platt och likadan hela tiden. Mjukt och skönt. Jag stickade med rundstickor nummer 3, och rundsticka nummer 2,5 på resårkanten nedtill och i ärmslutet. Frågor om mönstret kan mailas till maibyprojecthandmade@gmail.com som är upphovspersonen till mönstret. Hon har för övrigt en intressant blog där du kan hitta fler av hennes stickbeskrivningar bland annat.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018
Toppen stickas med raglan uppifrån och ner.

Jag har allt mer börjat gilla både raglan och att sticka uppifrån och ner i ett stycke. Blir nästan inga ihopsyningar (utom under ärmarna). Och fästande av trådar som vanligt förståss.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018
Ärmarna hängde jag av på två kortare rundstickor tills det blev dags att sticka klart dem.

Kroppen var trälig att göra eftersom det bara var att sticka runt, runt, runt… i all oändlighet tills man nådde rätt längd och de sista sex varven resårsticken (1 avig 1 rät). Det händer ju inte särskilt mycket på den sträckan. Så jag satte en markör varje kväll när jag stickat klart för dagen för att veta hur mycket jag hade stickat dagen före. Valvakan och de första avsnitten på säsong tre av Outlander på Netflix (som just började sändas) underlättade denna träliga stickning.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI, V-ringning. Foto: ©nini.tjader.2018
Det tog i allt knappt två veckor att få den klar.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI färdig så när som på ihopsyning under ärmarna och fästande av garnändar. Foto: ©nini.tjader.2018
Men nu är den klar och ihopsydd under ärmarna och alla trådar fästa.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI, raglan-ärm. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag gillar både V-ringningen och ärmens utformning och läng (jag gillar inte för långa ärmar när det ska vara kort-ärmat).

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI bakifrån. Foto: ©nini.tjader.2018
Att fota sig själv med mobil med det stickade på är inte helt okomplicerat… Med hjälp av spegeln på garderobsdörren går det även om det inte blir världens bästa bilder.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag stickade toppen JUNI i storlek L. Jag kunde nog ha gjort den i M. För den blev lös och ledig. Vilket är skönt. Och den är skön att ha på sig.

Till och med grannen godkände den…

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018
Eftersom garnet redan är maskintvättat och därefter torkat i den tidigare versionen så tänker jag inte göra det igen förrän den ska tvättas efter användning. Än är det tillräckligt varmt för kortärmat. I alla fall en vecka till eller så… Jag gillar den, och den är skön att ha på sig.

På bilden nedan syns färgskiftningarna i garnet.

bomullstop, juni, stickat
Toppen JUNI. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar