2018-09-05

En filt med dominostickning

dominostickning, dominoknitting
Filt med dominostickning i soffan. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag har länge varit intresserad av hur man gör dominostickning och vad man kan använda tekniken till. Trodde det var svårt. Men nej, det är riktigt enkelt…

Bäst lämpar den sig nog till platta, fyrkantiga objekt, som filtar, kuddöverdrag och liknande. Men jag har även sett sjalar och halsdukar och ponchos och tröjor gjorda med dominostickning.

bomullsgarn, cottonyarn
Bomullsgarn. Foto: ©nini.tjader.2018
Nyligen köpte jag ett paket med bomullsgarn 8/4 från Hobbii.se. Paketet innehöll 10 olika färger. Garnet är SoftPrint så det skiftar lite i färg vilket gör det levande. Garnet kommer från Cotton Kings. Varje nystan innehåller 50 gram och är på 170 meter. Ett mjukt och skönt garn att sticka med (och virka antar jag). Det är paketet till höger i bild ovan som blev min filt. Jag använde rundsticka nummer 3 och stickade enbart rätstickning. (Man kan säkert sticka dominostickning i slätstickning också). Man kan ha vilket maskantal som helst bara det är ett udda antal. Antalet maskor bestämmer storleken på respektive ruta.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjhader.2018
Jag beslöt mig för att använda samtliga 10 färger till filten och att blanda dem så de aldrig kom direkt bredvid varandra. Bestämde mig också för att hela filten skulle vara 10 rutor lång, dvs lika många rutor som det fanns färger i garnpaketet. Hur bred den skulle bli visste jag inte till att börja med utan mängden garn fick avgöra hur långt garnet räckte och till hur många rutor på bredden.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
Men först behövde jag lära mig HUR man gör dominostickning.

Dominostickning består av rutor av en viss storlek som stickas efter och bredvid varandra tills man har den storlek på objektet som man önskar. Nästkommande ruta läggs upp direkt mot kanten på föregående ruta plus en sida till, antingen mot kanten på en redan befintliga ruta, eller på fri hand då det inte finns någon kant att lägga upp mot. Så det blir ingen montering när man är färdig, allt sitter redan ihop. Men det blir en massa trådar att fästa…

Mina rutor består av 25 + 25 maskor + 1 maska i hörnet. Antalet maskor bestämmer hur stor rutan blir. Man stickar rätstickning fram och tillbaka. På vartannat varv minskar man 2 maskor i mitten. Den beskrivning jag lärde mig från hittade jag här. Minskningen görs vartannat varv, från rätsidan genom att man stickar till en maska före mittmaskan och lyfter en maska, stickar ihop 2 maskor, och sen drar den lyfta maskan över. Nästa varv stickas rätt utan minskningar. Varvet därpå minskar man igen. Och så fortsätter man så tills det inte finns några maskor kvar. Då tar man av garnet.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
Avmaskningen i mitten är det som bildar den diagonala linjen i varje ruta. Åt vilket håll den går beror på hur man lagt upp maskorna och vilket hörn den hamnar i. Jag var inte så supernoga med det på just den här filten, men nästa gång jag gör dominostickning ska jag vara mer noggrann så att diagonalranden blir åt "rätt" håll.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
När jag hade gjort en rad, bestämde jag mig för hur färgerna skulle löpa på nästa rad. Rad två blev samma ordning på färgerna fast från andra hållet. Därefter lade jag ut allt på golvet med nystanen i den ordning som rad tre skulle placeras.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
Och så fortsatte jag på det viset.

Dominostickning går ganska fort och man ser resultat snabbt.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
Till sist var det dags för sista rutan. 10 rutor på längden och 6 på bredden blev det. Varje ruta är 11 x 11 cm stor. Har små snuttar kvar av varje garnnystan men de räcker inte till något om man inte kombinerar dem med varandra. Ska testa små, flerfärgade rutor av det kvarvarande garnet.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
Återstår bara att fästa alla 120 trådarna…

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Baksidan. Foto: ©nini.tjader.2018
… inget jag ser fram emot. Trådfästning kan man inte heller göra framför TVn. Dominostickning kan man göra framför TVn eftersom det är en ganska enkel stickning. Bara hålla reda på minskningen i mitten på vartannat varv.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag är nöjd med min mjuka filt. Trots att jag inte varit konsekvent med riktningen på diagonalerna i rutorna.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Fotot: ©nini.tjader.2018
Filten var riktigt rolig att sticka. Och fort gick det. Cirka två veckor tog det.

Filten ska bo på min soffa i vardagsrummet och finnas där för att lägga fötterna på och i vid behov så att inte min ljusgrå soffa blir smutsig just där fötterna normalt landar.

Jag kommer definitivt att sticka mer dominostickning i framtiden. Har sett en del varianter som är inspirerande.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickad filt i soffan. Foto: ©nini.tjader.2018
Nedan ett par exempel på varianter av dominostickning som jag sparat som inspiration för framtiden.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Bild lånad från internet.
Här med mönster i form av randning och annan färg i ena hörnet.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning. Bild lånad från internet.
Inget hindrar att man kombinerar rutor av olika storlek.  Ovan har man jobbat på diagonalen och då och då infogat en ruta av dubbel storlek i mönstret och sen fyllt på med de mindre.

dominostickning, dominoknitting
Dominostickning med extra kanter. Bilden lånad från internet.
Mycket inspiration finns exempelvis hos Mason-Dixon Knitting där jag lånat ovanstående bild. De rutorna består av 4 dominorutor med två färger vardera, kombinerade så att diagonalerna möts i mitten och med ett tillägg av kanter på sidorna.

Dominostickning är utmärkt för att göra av med restgarner.

1 kommentar:

  1. Din filt är jättefin. Jag har påbörjat ett projekt... men nu gått vidare till ett annat med dominorutor som inte ska bli trekantigt. Vill göra ett rektangulärt kuddfodral. Hur går jag från ruta 1 till 2? Vill få intagningarna på samma håll.

    SvaraRadera