2018-08-18

Kortärmad bomullströja

kortärmad_bomullströja
Kortärmad bomullströja. Foto: ©nini.tjader.2018

När jag hade stickat klart den långärmade blå bomullströjan hade jag mycket garn kvar av samma sort och färg. Garnet är Cotton Kings Soft Print 8/4 med färgnummer 206 (slutsålt hos HOBBII.se). Jag hade missbedömt hur mycket garn som behövdes till en långärmad tröja (det gick åt lite drygt 350 gram).

Då beslöt jag mig för att sticka en tröja till i samma garn, men kortärmad den här gången.

basplagg, beskrivning, järbo
Järbos beskrivning för basplagg. Skärmdump.

För att ha någonting att utgå från vad gäller maskantal, stickfasthet, intagningar, mått etc. utgick jag från en basbeskrivning från Järbo med nummer 18-03. I den beskrivningen finns grunden till alla tröjor man kan önska sig. Kortärmat, långärmat, rundhalsat, v-ringat, med knäppning eller utan. Alla med raglan.

kortärmad_bomullströja
Kortärmat. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag bestämde mig för att göra en kortärmad med rund hals.

kortärmad_bomullströja
Vriden resår. Foto: ©nini.tjader.2018

För att inte bli hur uttråkad som helst gjorde jag en egen resårkant nedtill med vriden resår. Inte elastisk, men dekorativ. Men jag ville inte ha en elastisk resår nedtill.

Så här gör man den:
Maskantal delbart med 5.
3 aviga, 2 räta. På vartannat varv (jag stickar alltid med rundsticka och runt-runt så ingen avigsida) stickar man de 2 räta maskorna så att man lyfter den första, stickar den andra och sen drar man den lyfta maskan framför den stickade och stickar den.

kortärmad_bomullströja
Detalj av ärm och halskant. Foto: ©nini.tjader.2018

Samma teknik använde jag sedan på ärmarna och halskanten.

kortärmad_bomullströja
Hål-rad mitt fram. Foto: ©nini.tjader.2018

Dessutom lade jag till en hålrad höjdledes mitt fram, mitt bak och i varje sida. Det var ju en varm sommar …

Hålraden gjordes över 4 maskor på vartannat varv. Sticka ihop 2 maskor, ett omslag, sticka ihop 2 maskor, ett omslag. På nästa varv stickas maskorna räta (i slätstickning).

kortärmad_bomullströja
Ärmen i raglan med vriden resår. Foto: ©nini.tjader.2018

Hela tröjan är stickad med rundsticka, 80 cm nummer 3, nerifrån och upp. Ärmarna gjordes med flit korta, cirka 3 cm, och stickades separat varefter de hängdes ihop med resten av tröjan och stickades i raglan hela vägen upp till "lagom" höjd.

kortärmad_bomullströja
Ärm och halskant i vriden resår. Foto: ©nini.tjader.2018
Tröjan avslutades med en halskant i samma vridna resår som nedtill och i ärmarna. Och till sist några varv rätstickning (dvs vartannat varav rätstickning, vartannat varv aviga eftersom det var rundsticka) och sedan en lös avmaskning.

På bilderna kan det se ut som om det är en polo-kant som avslutning. Men inte när den är på, då blir den slät som den ska vara.

kortärmad_bomullströja
Bakifrån via spegel. Foto: ©nini.tjader.2018
Hur tar man bild på tröjan när man har den på sig och bara jag är hemma? Jo, med mobil via spegeldörr… Inte världens bästa bilder, men…

kortärmad_bomullströja
Färdig tröja innan blockning. Foto: ©nini.tjader.2018
Som vanligt finns det förståss fel i mönstret lite här och var, men bara i hålraderna. Det kan jag leva med.

kortärmad_bomullströja
Färdig tröja på, innan blockning. Foto: ©nini.tjader.2018
Den är nu tvättad i maskin (40°C enligt banderollen, men jag körde på 60°C eftersom man kan göra det) och blockad och slät och fin. Det gick bra med 60°C i maskin. Färdig att tas i bruk.

Jag har fortfarande drygt 2 hg kvar av det här blå garnet…

PS 2018-08-22. Nu finns den härmtröjan inte längre. Igår kväll repade jag upp den. Den kändes inte bekväm och jag insåg att jag inte skulle komma att använda den. Det ska bli en annan kortärmad tröja av garnet istället. Den heter JUNI och beskrivningen är på danska. Jag har köpt beskrivningen från Ravelry. Påbörjas inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar