2018-08-14

Acanthus – en intressant blomma

akantus, acanthus
Blommande acanthus, 2018-08-11. Foto: ©nini.tjader.2018
I rabatten vid parkeringen har jag en acanthus, Bears Breeches på engelska. Akantus Morning Candle heter den också. Det är en intressant blomma.

akantus, acanthus
Acanthus 2018-06-03. Foto: ©nini.tjader.2018

Dess bladrosett när den kommer upp om våren är grön med lite vita teckningar i bladen. Bladen har taggar. De växer i stora, runda rosetter tätt intill marken och behöver därför plats att breda ut sig.

akantus, acanthus
Acanthus 2018-06-06. Foto: ©nini.tjader.2018
Det är en medelhavsväxt som gillar när det är torrt och varmt. Så årets sommar-klimat har förmodligen varit idealiskt för den. Ovan ursprungsplantan, eller det som blev kvar där när jag trodde att jag hade flyttat den.

akantus, acanthus
Acanthus med blomknopp, 2018-06-21. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag köpte den hos Zetas för ett antal år sedan för att jag tyckte blomman såg intressant ut. De säljer den fortfarande. Här är deras information om den.

akantus, acanthus
Acanthus med blomma, 2018-07-06. Foto: ©nini.tjader.2018
Blomman utvecklas långsamt. Den blommade första gången redan första året jag hade satt den. Sen har jag inte sett till några blommor. Förrän i år.

akantus, acanthus
Akantus, 2018-07-08. Foto: ©nini.tjader.2018
Mitt i den nu blommande akantusen växer en stor vallmo… Men det verkar inte bekomma den.

akantus, acanthus
Akantus, 2018-07-15. Foto: ©nini.tjader.2018
Den tar lång tid på sig att utveckla sin blomma. Men när den väl slår ut… jätteintressanta och vackra blommor. Humlorna älskar den. Humlorna sätter sig på den undre delen av blomman som då öppnar sig. Sen kryper de in i den och tar för sig.

akantus, acanthus
Akantus, 2018-07-25. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag flyttade den, trodde jag, häromåret, till den plats där den nu står och blommar. Men det blev kvar av den ursprungliga plantan på ursprungsplatsen. Dessutom finns det en ny, mycket liten, planta mellan den ursprungliga och den nu blommande. Så just nu är det tre plantor. Men bara en av dem blommar för tillfället.

akantus, acanthus
Aklantus, 2018-08-02. Foto: ©nini.tjader.2018
2018-08-02 upptäckte jag att den blommande akantusen har ännu en knopp på väg upp.

akantus, acanthus
Akantus, knopp nummer två, 2018-08-05. Foto: ©nini.tjader.2018
Knoppen strävar uppåt och har börjat visa sina blommor. Varken blåst eller ösregn verkar bekomma blommorna. Eller svårartad hetta och ökenklimat. Den blommar vidare med sina stadiga blommor.

akantus, acanthus
Akantus med två blommor, 2018-08-11. Foto: ©nini.tjader,2018

Vartefter den blommat klart kommer bladen att vissna och hela plantan försvinna. Över vintern ser man inte ett spår av den. Det gäller att komma ihåg var man satt den eftersom det tar ett tag på våren innan den kommer upp. På så sätt blev det tre plantor av den när jag trodde att jag flyttade den ursprungliga…

Trevligt med en växt som gillar den torka och värme vi haft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar