2017-08-29

De gula blommornas tid är nu

gullris
Gullris och gullris. Foto: ©nini.tjader.2017
Nu är det de gula blommornas tid. Igen.
Våren brukar inledas med att de gula blommorna kommer. Då krokus och narcisser av olika slag.

gullris
Gullris. Foto: ©nini.tjader.2017

Så här års är det också de gula blommornas tid.
Främst gullris av olika slag.
De är höga och styva och tål att det blåser på dem.
Och humlor och bin älskar dem

gullris
Gullris? Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har två olika sorters gullris i trädgården. Om nu båda är gullris…
Vi försökte reda ut det i en av mina FaceBook grupper nyligen med ledning av någon annan persons bild.
Som jag förstått det finns det olika sorters gullris och alla ser inte likadana ut.
Här finns mer information om gullris/Goldenrod/solidago med länkar till olika sorter.

gullris
Gullris och gullris. Foto: ©nini.tjader.2017
De är högre än jag (jag är 160 cm lång/kort).
De sprider sig av bara den om man inte håller efter dem.
Vissa år har jag helt sonika ryckt upp dem när de börjat komnma upp.

gullris
Gullris Foto: ©nini.tjader.2017
Men just nu är det inte så mycket annat som blommar. Vore synd att ta maten från humlorna och bina. De är många där i de gula blommorna. Digitalisen är slut och borttagen. Stockrosorna blommar fortfarande men är snart slut. Lavendeln och lammöronen har blommat klart. Kärleksörten och höstanemonerna har inte slagit ut än.

gullris
Gullris? Foto: ©nini.tjader.2017
Jo jätteprästkragarna blommar fortfarnde men de är inte så populära hos humlor och bin.

gullris
Gullris och gullris. Foto: ©nini.tjader.2017
Om man begränsar des utbredning och tar bort dem där man inte vill ha dem så är de ändå ganska pampiga så här års när de är som högst. Och i år är de högre än de brukat vara, trots torka. Så i år har jag låtit dem stå kvar just här vid fågelmatsstationen (som just nu inte är använd).

solros
Solros. Foto: ©nini.tjader.2017
Fåglarna har också sått en del solrosor lite varstans. De blommar också nu. Den ena efter den andra slår ut. Den ovan hade precis slagit ut till hälften när jag tog bilden.

solros
Solros. Foto: ©nini.tjader.2017
Men humlorna och bina gillar inte solrosorna. Där hittar man istället diverse små flugor och andra småkryp som gottar sig.

solros
Solros. Foto. ©nini.tjader.2017
Solrosor har alltid fascinerat mig. Det mönster dess blom-mitt har av det som sedan blir solrosfrön kan man studera länge.

solros
Solros. Foto. ©nini.tjader.2017
Dessutom är de pampigt höga. (Men inte lika höga som min högsta stockros på 2,20 meter). Den ovan är den första som slog ut. Det kommer fler, längs bullerplanket.

solros
Solros. Foto: ©nini.tjader.2017
Se mitten på blomman. Se hur den minskar vartefter blomman utvecklas och "mognar".

En inte fullt så stor solros gick av i vind och regn nyligen. Tog in knoppen och satte den i vatten i ett av farmors gamla snapsglas. Den slog faktiskt ut.

solros
Solros. Foto: ©nini.tjader.2017
solros
Solros. Foto: ©nini.tjader.2017
En av mina mest populära bilder från förr är en bild på en solros med en humla. Undrar varför mina humlor idag inte gillar solrosor? Den solrosen ser helt annorlunda ut jämfört med de som kommer från fågelfröerna som jag har idag. De från fågelfröerna är antingen skalade eller svarta solrosfrön. Förmodligen kommer de nuvarande solrosorna från de svarta fröerna.

Solrosorna är i alla fall vackra. Gullriset ser mest skräpigt ut…

solros
Solros med humla för flera år sen. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar