2017-07-13

Rota sticklingar i vatten eller jord?

vandrandejude
Vandrande jude, sticklingar. Foto. ©nini,tjader.2017

Ska man rota sticklingar i vatten eller jord?
Senast jag gjorde det blev det både vatten och jord.
Den gången handlade det om min vandrande jude som behövde en omstart.
Merparten av det avklippta gick rakt ner i ny jord.

vandrande jude
Två stycken vandrande jude. Foto: ©nini.tjader.2017
Det som blev över ställde jag i ett glas med vatten och väntade på att rötterna skulle komma. Först när glaset var fullt med rötter sattes de i jord. För mer om det och bilder, klicka på den här länken.

Slutresultatet?


vandrandejude
Vandrande jude. Foto: ©nini.tjader.2017

Att sätta direkt i jord var mycket bättre. I alla fall för vandrande jude. Till vänster i bilden ovan de som blev satta i vatten och sedan i jord. Till höger de som blev satta direkt i jord. De som blev satta direkt i jord rotade sig snabbt och har vuxit sig en bra bit större än de som först sattes i vatten.

Den mindre lämnar idag mitt hem och åker hem till Ulla för att hennes dotter Rafaela ska få den.

Resultatet kan förståss vara annorlunda med andra växter, men just med Vandrande Jude blev resultatet bättre med att sätta direkt i jord.
Jag vet att ampellilja också blir bättre så.
Däremot fungerar sticklingar från fikonträd bättre i vatten än i jord. I alla fall är det min erfarenhet.

fikonträd, figtree
Fikonträd från stickling som rotats i vatten. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar