2017-01-22

Stickning framför TV-n

sockor, stickning
Sticka sockor framför TV-n. Foto: ©nini.tjader.2017
Jo jag stickar.
Av och till.
Alltid framför TV-n.

sockor, stickning
Stickning framför TV-n. Foto: ©nini.tjader.2017
Just den här gången blev det, till att börja med, ett par sockor.
Garnet köpte jag på VIP-kväll hos Piggelina i Västertorp hos Pia och hennes syster.
Garnpaketet bestod av garnet (Opalgarn, 75% ull, 25% polyamid), stickbeskrivning på svenska och 5 bambustickor för strumpstickning.

Garnet är flerfärgat och resultatet ser man först när man stickat en bit. Det ser ut som om man skulle ha stickat något avancerat mönster med flera olika färger, men det är bara ett enda nystan som har alla färgerna infärgade i garnet. Jag köpte två garnpaket. Ett röd-grönt (ovan) och ett grön-lila som blir nästa par sockor. Enkel stickning. I princip bara slätstickning runt-runt. Det enda man behöver hålla reda på är hälen och tån, men hur man gör finns i beskrivningen. Perfekt för stickning framför TV-n.

sockor, stickning
Stickade sockor. Foto: ©nini.tjader.2017
Just de här sockorna kommer jag för alltid att associera med TV-serien "Homeland".

Det är inte all stickning lämpar sig att göra framför TV-n, men sockor går bra om man kollar lite extra vid häl och tå. Annat som funkar bra att sticka framför TV-n är kuddfodral, halsdukar, mössor och vissa tröjor. Risken är bara att man ibland stickar för långt för att man är så inne i det man ser på TV. Men då är det bara att repa upp det som blev för långt.

homeland
Homeland. Bild från IMDB.
Jag har sett alla fem (5) säsongerna av "Homeland" förut, när den gick på TV1, med ett avsnitt i veckan. Men nu, när säsong sex (6) skulle starta, tänkte jag att det var dags att se om den. Från början. Alla fem säsongerna. Avsnitt efter avsnitt. Tolv avsnitt per säsong. Alla de fem första säsongerna finns just nu på Netflix. Under tiden spelar jag in i TiVo boxen de nya avsnitten i säsong 6 som började i förra veckan. Ett avsnitt i veckan. Jag kommer att hinna ikapp…

homeland
Homeland. Bild från IMDB.
I skrivande stund har jag hunnit till avsnitt 5 i säsong 5 av "Homeland". På SVT1 sänds avsnitt 2 i säsong 6 imorgon kväll. Ska börja se säsong 6 först när jag är klar med säsong 5. Men jag är ju snart där…

"Homeland" är bra. Riktigt bra. Håller hela vägen. Har man börjat titta på den – just nu finns de första fem säsongerna på Netflix – så går det inte att sluta. Det sägs att det totalt ska bli 8 säsonger innan serien avslutas. Så två säsonger till efter den säsong som precis nu har börjat sändas.

Och första paret sockor är färdigt.

sockor, stickning
Färdiga sockor. Stickade framför TV-n med "Homeland" spelandes. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar