2017-01-19

Nu får vi se hur det går för den här doftpelargonen

doftpelargon, concoulorlace
Sticklingar av doftpelargon. Foto: ©nini.tjader.2017
Idag tröttnade jag på att se alla dessa rötter till de två sticklingarna till den här doftpelargonen. SÅ mycket rötter…

doftpelargon, concoulorlace
Sticklingar av doftpelargon. Foto: ©nini.tjader.2017
De har stått så här i vatten i vas sen i höstas när jag tog in de sista pelargonerna och slaktade de flesta eftersom jag inte hade plats för övervintring för dem inomhus. Och inte heller rätt miljö. För varmt. För mörkt. Men jag sparade de här två grenarna. Nyligen började de växa och få långa och slakiga grenar i toppen. De klippte jag just av. Det kändes nu som det var dags att plantera dem i kruka med jord.

doftpelargon, concoulorlace
Sticklingar av doftpelargon. Foto: ©nini.tjader.2017
Nu är de planterade i egen kruka med jord. Lite tidigt kanske men med tanke på hur mycket rötter sticklingarna hade och att de hade börja ränna iväg på höjden så…

doftpelargon, concoulorlace
Sticklingar av doftpelargon. Foto:©nini.tjader.2017
Nu är den tillbaka på fönsterbrädan bland sina kompisar. Söderfönster. Återstår att se om den tar sig och rotar sig i jorden. Vore trevligt om den gjorde det. Den doftar så gott. Sorten är en "Concolour Lace". Som nedan såg den ut när den var som finast i höstas. Ursprungligen kom den från ett par sticklingar från Plantagen förra våren.

doftpelargon, concoulorlace
Doftpelargon "Concoulor Lace" 2016-09-25 Foto: ©nini.tjader.2016
doftpelargon, concoulorlace
Doftpelargon "Concoulor Lace" 2016-09-25 Foto:©nini.tjader.2016
Nu får vi se hur det går för de två sticklingarna…

PS. 2017-01-31
Så här ser det ut idag. En död stickling, en som ser ut att leva vidare. Bilden togs 2017-01-24 men det ser likadant ut idag.

Doftpelargon 2017-01-24. Foto: ©nini.tjader.2017
PS. 2018-01-19.
concolourlace, doftpelargon
Blommor 2017-07-26. Foto. ©nini.tjader.2017
Längst till vänster i bild. Så såg min Concolour Lace ut den 26 juli 2017. Jag tog in den till hösten, men den ville liksom inte… och dog. Så nu finns den inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar