2015-10-07

Växtkraft – Aloe Vera

aloevera
Min aloe vera. Foto: ©nini.tjader.2015
Det här är min galna aloe vera.
Den räddade jag från bostadsrättsföreningens föreningslokal för en del år sedan. Då var det en tanig sak som nästa aldrig fick vatten. Men när det kom hem till mig började den växa och trivas.
I somras planterade jag om den och tog lös en aloe-baby som min granne (Gustavs matte) senare fick. Den har också växt rejält sen dess.

aloevera
Ale vera. Babies. Foto: ©nini.tjader.2015
För ett tag sedan dök det upp fler aloe vera babies i krukan.

aloevera
Aloe Vera babies. Foto: ©nini.tjader.2015
Efter att ha rådfrågat Judith hos Urban Jungle Bloggers om hur man enklast tar loss de små plantorna vågade jag göra det genom att helt enkelt ta dem försiktigt med fingrarna och dra. För jag ville ju inte igen ta upp stora plantan för att få loss dem. Det var ju bara några månader sedan den blev omplanterad.

aloevera
Aloe Vera babies. Foto:©nini.tjader.2015
De små står nu i en kruka i vardagsrumsfönstret under bevakning. När jag är säker på att de rotat sig och mår bra ska Ulla få dem.

Igår upptäckte jag att det kommer fler babies i stora krukan… En enda så länge.

aloevera
Aloe Vera baby. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar