2015-02-09

Farmors namnsdag

fanny, farmor
Fanny som tonåring

Idag har Fanny namnsdag.
Min farmor hette Fanny.
Hennes fullständiga namn var Fanny Augusta Konstantia Tjäder.
Född den 9 September, 1884 i Nacka
Död den 21 Januari, 1960 i Stockholm

Fanny, min farmor, hade två söner, Oskar och Valentin. Oskar var min pappa. Pappan till båda sönerna förblev okänd för alla utom henne själv så länge hon levde. Hon vägrade helt enkelt att uppge hans namn, oavsett hur mycket familjen pressade henne om det. Hon arbetade hela sitt liv, tills hon blev 70, som sömmerska/strykerska (om jag minns rätt).
Hon bodde hos mina föräldrar och mig till jag var cirka 12 år gammal då hon flyttade till sin syster Edits lägenhet (Edits son flyttade ut och gifte sig) i närheten av Hornstull.

Jag minns Fanny som en positiv och stark person som alltid hade mycket att berätta – och alltid stickade diverse plagg till mig och mina tre kusiner på pappas sida (döttrar till Valentin).
fanny, familj
Fannys familj.
Ovan, Fannys familj.
Bakre raden: Sigrid, Jöns, Hulda och Fanny.
Barn: Ture (pappas farbror) och min pappa Oskar.
Sittande i främre raden: Lilly, Gustaf och Edit.
Jämför systrarna med bilden nedan.
fanny, systrar
Fanny och hennes systrar.
Fyra systrar – Fanny, Sigrid, Lilly och Edit. Året är 1954.
Samtliga bröder och systrar var:
Ester Martina Elvira, Okt 8 1883 – mitten av 1890
Fanny Augusta Konstantia, Sep 9 1884 – Jan 21 1960
Sigrid Helfrida Ingeborg, Nov 1 1886 – Feb 27 1976
Bror Gustaf Donartur, Juni 6 1889 – någon gång 1940
John Teodor Maximus, Nov 18 1891 – 1933
Edit Ulrika Eleonora, Juli 4 1894 – Maj 7 1972
Lilly Aurora Teresia, April 25 1897 – Aug 23 1990
Knut Ture Hilding, Dec 24 1904 – Mars 2, 1993
Fler bilder och länkar till historien om Fannys föräldrar samt Fannys släktträd hittar du här. De sidorna är på engelska.
hulda, jöns
Hulda och Jöns, Fannys föräldrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar