2014-05-06

Fasadmålarna kommer närmre

Notera mannen på taket som håller på med de delar av faserna som finns där.
Nu har fasadmålarna gjort klart tre sidor av fyra av vårt hus.

Igår började de skrapa bort den gamla slamfärgen från min sida av huset. Idag fortsätter de. När det är färdigskrapat och de har bytt ut de plankor som är spruckna eller trasiga på annat sätt ska det målas. Först en gång. Sen en gång till. Plus lite finlir runt fönster och andra detaljer.

I söndags svepte vi in rabarbern och ett par av buskarna i fiberduk som skydd och för att fasadgubbarna ska se vad vi vill att de ska vara rädda om.  På uteplatsen står allt skjutet ut från väggen och dolt under presenning. Enligt grannen (katten Gustavs matte) lät det som bara den inomhus när de höll på och skrapade färg från väggarna och Gustav och Alice (hennes katter) gillade det inte alls. Jag var inte hemma så märkte inget. Såg bara resultatet när jag kom hem. Väggen ovan är de klara med och den stora ställningen på bilden ser jag nu från mitt ena köksfönster eftersom den står framme på hörnet borta hos grannen. En annan, mindre ställning, står precis utanför mitt sovrumsfönster.

Det här, nedan, är de ytor som de ska göra nu. Det tar den här veckan och en bit in på nästa, minst, innan de är klara. Sen blir det äntligen möjligt både att tvätta fönster efter vintern och att göra i ordning på uteplatsen. Det var nästan tur att det blev så kallt igen att man inte har någon lust att sitta ute eller att fixa med växter. Pelargoner och dahlior får vänta ett tag till, liksom pumpaplantorna och den frösådd som sen ska göras i min odlingskrage. Jag flyr fältet även idag så jag slipper lyssna på hur de skrapar rent fasaderna… Men fint blir det när det blir klart.


blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar