2013-12-30

Hur gör man när man firar jul?


Hur gör man när man firar jul, undrade grannen i ett mail, förmodligen med syfte på min tidigare post här om dekorationer.

Exakt hur är nog individuellt, men det innebär att ha en massa måsten och traditioner för hur allting ska vara och gå till. Äta speciell mat som man aldrig annars äter, se vissa TV-program (Kalle Anka? Sven Bertil Jonssons Julafton?), träffa vissa personer (familj om man har någon), ge julklappar… . 
svarade jag.

Hon tycker att jag firar jul precis som alla andra.

Men nej, det gör jag inte.
Jag firar snarare ljusets återkomst.

Jag dekorerar med ljusslingor och stjärnor och levande ljus för att få lite ljus i mörkret.

Jag äter julskinka för att jag tycker det är gott och det bara finns så här års.
I övrigt är jag inte särskilt förtjust i julmat och kan lika gärna vara utan den.
Men jag gillar julmust.
Och julöl.
Och vörtbröd – som också är säsongsknutet.

Men jag firar inte jul i åminnelse av Jesu födelse.
Och inte med tomtar och sånt (fast det står en liten en i aloens blomkruka just nu).
Så nej, jag firar inte jul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar