2013-12-22

Det är roligt att baka matbröd

Det färdiga resultatet – vörtbröd

Det är roligt att baka matbröd. Nu när jag har en hushållsmaskin igen så att degen kan bli knådad ordentligt. Knåda för hand har jag aldrig riktigt lyckats med.

Det är inte särskilt mycket jobb med att baka matbröd. Man behöver bara passa tiderna för de olika momenten, som hur länge degen ska knådas, hur länge den ska jäsa första och andra gången och hur länge brödet ska vara i ugnen.

Igår bakade jag vörtbröd för första gången i livet.
Formen på dem blev lite underlig, och de var inne lite för länge i ugnen så utsidan blev i brunaste laget.
Men doften… ;)
Och smaken… ;)
HELT RÄTT. Och jättegott.
Russin i förstås.

Receptet hittade jag hos ICA.

Att man skulle hitta "vörtmix" i kryddhyllan bland Santa Maria påsarna begrep jag inte förrän jag Googlat på "vörtmix" och sett påsen…

Det märkliga är att Santa Marias sida om Vörtmix inte har något recept på vörtbröd, bara på knäckebröd… Så avancerad har jag inte blivit än att jag börjat baka knäckebröd…

mariestads julebrygd

Jag använde Mariestads Julebrygd, 3,5%, som degvätska. Den är på 50 cl glasflaska, så inte hela, det ska vara 33 cl. (Resten drack jag upp till middagen. Den är god. Testade den första gången i förra veckan till maten vid julbordet på Hågelby).

Och jag använde 50 g jäst, inte 25 g som i receptet. För vad gör man med ett halvt paket jäst som blir kvar när datum för bäst före går ut imorgon?

Vad man gör med den kvarg som blir över vet jag inte just nu. Man ska ju bara ha med 1 dl och burken den kommer i rymmer cirka 2 dl. Bakar mer vörtbröd kanske? Just nu får jag dessvärre inte rum med mer bröd i frysen.

Nu behöver jag aldrig mer köpa vörtbröd. De som finns i affärerna vet man aldrig hur de smakar förrän man öppnat paketet och börjat äta det. Oftast för torrt, eller för smaklöst, eller för sött.

Det här brödet smakar precis så som jag ville att det skulle smaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar