2016-08-04

Kycklingfilé i pizza- och hasselbacksstil

hasselback-pizza-kyckling
Kyckling i pizza-hasselback stil. Foto. ©nini.tjader.2016

Det här receptet har jag lånat från Proper Tasty på Facebook. Där heter det Hasselback Pizza Chicken. Klicka på länken för att se video och den engelska texten på videobilderna. Det är ursprungligen en video som visar hur rätten tillagas. Så där som alla gör numera: filmad ovanfrån, steg för steg, med beskrivande, kort text.

Ingredienser

Kycklingfilé (en per person)
Tomatpuré
Mozarella
Tunna skivor salami
Oregano
Riven ost med smak

Sätt ugnen på cirka 180°.

hasselback-pizza-kyckling
Kycklingfilé med skåror och tomatpuré. Skärmdump från videon.

Gör så här

1. Skär skåror på tvärs i kycklingfiléerna med en vass kniv (jag använde min filékniv)
2. Stoppa i tomatpuré i skårorna (se bilden ovan).
3. Stoppa i en tunn salamiskiva (vikt på mittne) i varje skåra.
4. Stoppa i en tunn skiva mozarella i varje skåra i filén.

hasselback-pizza-kyckling
Kycklingfilé med skåror fyllda med tomatpuré, salamai och mozarella. Skärmdump från videon.
5. Strö över oregano efter smak (det är gott med mycket oregano).
6. Strö över riven ost (med smak).

hasselback-pizza-kyckling
Här saknas bara oreganon. Jag har på den innan den rivna osten. Skärmdump från videon.

7. Sätt in mitt i ugn med ca 180°C.
8. Baka i ugnen i cirka 30 minuter. Ursprungsreceptet säger 20 minuter, men det räcker inte. Lite beror tiden förståss på hur tjock/a kycklingfiléerna är.

hasselback-pizza-kyckling
Skärmdump från videon på färdig kycklingfilé.

Ät med pasta och en grönsallad.
Ruggigt gott.
Hur min blev ser du på första bilden ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar