2016-08-09

Rudbeckior, fjärilar och humlor

rudbeckia, echinacea
Rudbeckia echinacea Magnus med fjäril. Foto: ©nini.tjader.2016

Jag har vad som från början var två (2) plantor rudbeckia, echinacea rosea Magnus som är rosa och en vit. Det var som sagt två plantor från början. Den vita är fortfarande en enda planta. Den rosa har spritt sig och blivit betydligt fler plantor.

rudbeckia, echinacea
Echinacea med fjäril och humla. Foto. ©nini.tjader.2016
Det är en pampig blomma. Hög och ståtlig. Och intressant att studera när den växer och utvecklas och är på väg att slå ut.

rudbeckia, echinacea
Fjärilar på rudbeckian. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag har sett tre olika sorters fjärilar på rudbeckiorna. Har ingen som helst aning om vad de kan heta…

rudbeckia, echinacea
Fjärilar på rudbeckian. Foto: ©nini.tjader.2016
Blomman är stor och har en upphöjd mitt. Det är där, på den upphöjda mitten som alla fjärilar, humlor, bin och vissa flugsorter samlas.

rudbeckia, echinacea
Fjäril på rudbeckian. Foto: ©nini.tjader.2016
Eftersom mina rudbeckior är planterade på utsidan av uteplatsen kan jag gå runt dit och verkligen komma nära fjärilarna och de andra insiketerna som gottar sig på rudbeckiorna. Den här orange fjärilen – som jag aldrig sett förrän i år – ser nästan sur ut för att jag tränger mig på…

rudbeckia, echinacea
Fjäril på rudbeckian. Foto. ©nini.tjader.2016
Toppen på blomman är alldeles hård. Men det är tydligen där alla hittar sin föda.

rudbeckia, echinacea
Fjäril på rudbeckian. Foto. ©nini.tjader.2016
Fjärilen ovan är har vingar som är svarta på undersidan. Öppnade har vingarna ögon-liknande teckning. Förmodligen för att skrämma bort fåglar.

rudbeckia, echinacea
Fjäril på rudbeckian. Foto. ©nini.jader.2016
De rosa rudbeckiorna har blivit många även om det har tagit ett antal år. Den vita fanns fortfarande förra året. I år har jag hitintills inte sett till den, men jag tror att den finns där någonstans.

rudbeckia, echinacea
Humla på rudbeckia. Foto. ©nini.tjader.2016
Vi har mycket humlor i området. De bor innanför husets träpaneler. Humlorna älskar också rudbeckiorna. De förflyttar sig runt, runt den upphöjda mitten av blomman när de hämtar sin föda. Ibland flera stycken samtidigt, ibland samtidigt med fjärilarna.

rudbeckia, echinacea
Trängsel av humlor på rudbeckia. Foto. ©nini.tjader.2016
rudbeckia, echinacea
Fjäril och humla på rudbeckia. Foto:©nini.tjader.2016
Man kan stå länge och studera fjärilarna och humlorna (och de andra insekterna) på rudbeckiorna.

rudbeckia, echinacea
Rudbeckia som håller på att slå ut. Foto:©nini.tjader.2016
Så här ser rudbeckian ut när den håller på att slå ut. Jag tror att det här är den vita rudbeckian.
När de blivit stora och höga behöver de bindas upp. Som tur är gjorde jag det i förrgår, innan den hårda blåsten med kastbyar som kom igår. Tror inte det är någon risk att de går av i blåsten, de är rätt stadiga, men…

Jag är nöjd med mina rudbeckior/echinacea.

rudbeckia, echinacea
Rudbeckia echinacea Magnus. Foto. ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar