2016-08-30

Efter blåsten – uteplatsen tillbaka till normalläge

uteplatsen, patio, plants
Utsikt från uteplatsen 2016-08-26 Foto. ©nini.tjader.2016
Äntligen slutade det blåsa och det gick att återställa uteplatsen till "normalläge", dvs upp med alla krukor från golvet. Mina två rosmarinplantor är tillbaka på ryggstödet till bänken. Utanför uteplatsen är krukorna tillbaka på sina "stubbar". (Bakom grinden står den buske/träd jag häromdagen sågade av och tog bort i bortre delen av trädgården. Funderar på om jag ska spara det eller inte).

uteplatsen, patio, plants
Hylla med krukor och fat. Foto. ©nini.tjader.2016
Stora krukan med hängpelargonen Balcon Red är tillbaka på räcket. Den har blivit väldigt stor. Den började sitt liv hos mig som fyra små sticklingar som jag köpte hos Plantagen. Egentligen ska den hänga. Den är planterade i en ampel. Men den är för stor (och tung) för att hänga, så uteplatsens räcke fick den stå på. Den skulle säkert göra sig bättre hängande.

uteplatsen, patio, plants, balconred
Hängpelargon Balcon Red. Foto: ©nini.tjader.2016
Sen var det bara att invänta det stora regnvädret… Men det är nu också förbi.

uteplatsen, patio, plants
Olivträd och pelargon Caliente Pink. Foto. ©nini.tjader.2016
Olivträdet har stått på bordet hela tiden. Den krukan är tillräckligt tung för att inte blåsa ner. Det här är det lilla olivträdet (köpt på Ikea häromåret). Det stora jag tidigare hade dog tyvärr i början av sommaren. När jag tog det ur krukan hade det nästan inga rötter… Ruttnat? En planta mindre att ta in när kylan kommer…

pelargon, calientepink
Caliente Pink pelargon. Foto. ©nini.tjader.2016
Krukan med pelargonen Caliente Pink (Årets pelargon 2016) stod dock temporärt på golvet. Just den har tidigare hängt på planket på uteplatsen och blivit "platt", dvs två-sidig, där ena sidan hade blommor, den andra inte. Försöker för närvarande få den att bli mer "rund" genom att vända på den mot solen ett kvarts varv i taget. Nu har den i alla fall blommor på båda sidorna men riktigt "rund" har den inte blivit än. Just den här tänker jag försöka övervintra inomhus, i rumsvärme…

uteplatsen, patio, plants
Fikonträdet 2016-08-28 Foto. ©nini.tjader.2016
Mitt fikonträd har vuxit en hel del på sista tiden. Det har åkt upp och ner mellan golv och pall på uteplatsen beroende på hur mycket det blåst. Normalläge här ute är att krukan står på en pall så den kommer upp en bit och får mer sol. Fikonträdet verkar gilla att det har regnat på det.

uteplatsen, patio, plants
Plantor på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2016
Plantorna vid höga planket på uteplatsen var det aldrig någon fara med i blåsten. Inte ens de i amplar var det någon risk för. Det blåste från rätt håll…Min vita femtunga är finare än någonsin. Den köpte jag som liten hos Zetas. Grannen köpte en som var stor från början och den är redan "slut" för säsongen och kasserad. Min får hela tiden nya blommor. Det lönar sig ibland med de högre priserna hos Zetas. De har kvalitetsväxter.

uteplatsen, patio, plants
Plantor på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2016
Här i varmaste hörnet finns överst en Australisk vildpelargon som blommor och blommar och har blivit riktigt stor. Jag har sparat fröställningar från den och ska försöka fröså pelargon… något jag aldrig gjort förr. Fröställningarna är torkade och klara för sådd nu.

Under den australiska vildpelargonen finns en gigantisk Mårbacka pelargon – full med hål i bladen så någonstans där bor det några hungriga larver som äter på den. Ska ta fram den och undersöka nu när det slutat blåsa och slutat regna. Nedanför den finns en vit pelargon som är en överlevare från förra året.

Vid väggen finns en stor kruka med taggfria björnbär som klättrar (med lite hjälp) på spaljén. Det blir cirka 20 björnbär på den i år. Inte mogna än. Ska plantera ut plantan i trädgården. Det är enklare att övervintra den om den växer direkt i jorden än om den står kvar i krukan. Med lite tur går det bra och den blir stor och full med bär nästa år…

Närmast i bild, till höger står Ikeas tomatplanta. Den har vuxit en hel del på sistone och det är gott om nya, just nu gröna, tomater under bladen. Det är också fler blommor på den, så än blir det tomater.

Skönt att uteplatsen nu är tillbaka till normalläge efter blåst och ösregn. Nu kan man vara här igen.

uteplatsen, patio
Uteplatsen 2016-08-28 Foto: ©nini-tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar