2016-01-01

Nytt år och slut på julen

fyrverkeri
Gott Nytt År! Foto. ©nini.tjader.2016
Vid midnatt såg det ut som om det brann i träden… Men det var bara de i jätte-villan bakom träden, bakom dagiset, som hade ett gigantiskt fyrverkeri som pågick ganska länge. Vår lilla gran lyste fortfarande vid midnatt.

fyrverkeri
Fyrverkerier. Foto: ©nini.tjader.2016
Även rakt ut från uteplatsen var det fyrverkerier. Inte lika stora och höga som de i villaområdet, men de fanns där också. Hela området luktade svavel.

granen
Vår lilla gran. Foto: ©nini.tjader.2015
Vår lilla gran blev väldigt fin med snön på. Snön har sen jag tog bilden i förrgår försvunnit.

jultallrik
Jultallrik 2015. Foto: ©nini.tjader.2015
Sista jultallriken är uppäten. En på julafton, en på juldagen. Sen ville jag inte ha mer julmat. Kvar finns bara julskinka och lite sill. En del av den ligger nu i frysen för återanvändning till något annat vid ett senare tillfälle.

julmackor
Julmackor. Foto: ©nini.tjader.2015
Julmackorna är också uppätna. Men det blir några skinkmackor till (på vörtbröd), innan den bit av skinkan jag behöll kvar utanför frysen är slut.

spår, gustav, kattspår
Gustavs spår i snön. Foto: ©nini.tjader.2015
Gustavs spår i snön, runt hörnet till vänster bor han. Den här vägen går han nästan alltid när han ska till eller från mig. Sen bilden togs häromdagen har spåret blivit större eftersom det töar.

kuddar, vardagsrum
Kuddar i schäslongen. Foto: ©nini.tjader.2016
De röda kuddöverdragen i schäslongen i vardagsrummet är utbytta till kuddar i vitt och svart.
Även kuddarna i soffan har återgått till sin vanliga färgskala. Ordningen är återställd. Nästan alla juldekorationer är snart borttagna.  Känns skönt. Inget är så förbrukat som julen när det nya året är här.

Gott Nytt År på er!!

soffa, vardagsrum, kuddar
Soffan i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2016

2 kommentarer:

  1. I mitt barndomshem på 40-talet hade vi en schäslong. Jag kommer inte ihåg att någon låg på den, men när jag hör ordet schäslong tänker jag på en "fin" dam sin ligger och läser kärleksromaner och äter praliner. Kan inte tänka mig dig, som är så aktiv, i den situationen.
    God fortsättning på det nya året!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte schäslongen ursprungligen för att ha den som TV-fotölj OCH för att ligga i och läsa böcker. Dock utan praliner… En kopp kaffe till är inte helt fel dock. Jag hade bättre plats för den i min förra lägenhet och jag använde den mer där än här. Här är jag mest i soffan. Liggandes. Eller i lilla fotöljen som grannens katt Gustav älskar att sova i. Men jag gillar min schäslong och vill egentligen inte göra mig av med den. Även om jag borde av platsskäl.

      Radera