2022-10-10

Citronmarmelad

 

Citronmarmelad. Foto: ©nini.tjader.2022

Hade lite för många citroner hemma. Hade tänkt gör ingefärsshot med dem och ingefära eftersom mitt ICA hade slutat sälja färdiga ingefärsshot av det märke jag gillade och som hade vettigt pris (de flesta är på tok för dyra).  Men så helt plötsligt dök den upp igen och till priset av 10 kr per 400 ml. Köpte på mig några och väntar med att börja göra egen ingefärsshot. Då blev citronerna över. Letade fram recept på internet och det här blev resultatet.

Citroner till marmelad. Foto: ©nini.tjader.2022

Ingredienser

500-550 gram citroner (cirka 3-3,5 större citroner)
4 dl vatten
3 dl syltsocker
3 dl vanligt socker

Citroner till marmelad. Foto: ©nini.tjader.2022

Gör så här:

  1. Skölj och skrubba citronerna.
  2. Skär bort fula delar och fästet till citronerna i ena änden.
  3. Skiva citronerna tunt alternativt skär dem i klyftor och kör dem i en mixer. Jag skar dem i skivor. Nu vet jag att jag borde ha skurit dem ännu tunnare så att skalbitarna hade blivit mindre.
  4. Ta bort eventuella kärnor. Kärnorna fyller annars funktionen att fungera som pektin. Men använder man som jag syltsocker behövs de inte.
  5. Lägg alla citronbitar i en kastrull och tillsätt vatten.
  6. Koka under lock på medelvärme i 30 minuter. Rör om då och då och håll koll så det inte kokar över.
  7. Mät upp socker och syltsocker och tillsätt när citronerna kokat 30 minuter.
  8. Koka i ytterligare 15-20 minuter, utan lock, tills sockret löst sig.
  9. Gör ren de burkar som ska användas och låt dem stå med varmt vatten i tills du skall hälla över marmeladen i dem.
  10. Gör marmeladprov: häll lite (en tesked) av marmeladen på ett kallt fat. Marmeladen ska då stelna och inte flyta ut om du drar en sked genom den. Om den flyter ut, koka ytterligare 5 minuter och tillsätt eventuellt mer pektin.
  11. Häll upp i rena, varma burkar och sätt på locket.
Förvara mörkt och svalt.

Nästa gång ska jag göra betydligt tunnare och smalare skaldelar och köra dem i mixer för att få allt finfördelat.

Marmeladen blev jättegod.

Citronmarmelad. Foto. ©nini.tjader.2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar