2022-05-31

Min tredje #selvsagtgenser


Den grå #selvsagtgenser. Foto: ©nini.tjader.2022

Nu har jag stickat en #selvsagtgenser igen. Min tredje. Tidigare har jag gjort en röd och en blå. Den röda är en av mina favorittröjor. Den blå har jag repat upp och gjort en annan tröja av garnet. Jag blev inte nöjd med hur övergångarna i det självrandande garnet blev. Hade mer koll på det i den tröja jag gjorde istället av garnet.

Garnet. Foto: ©nini.tjader.2022

Beskrivningen till #selvsagtgenser hittar du på Ravelery. Designer är strikkelisa. Beskrivning kan fås på norska eller engelska. Jag har det på norska. Det är inte svårt att följa norska beskrivningar. Har man problem med det så finns det stickordlistor med översättning att ladda ner.


Garnet. Foto: ©nini.tjader.2022

Den här gången använde jag garnet Peruvian Highland Wool från Filcolana. Ett fantastiskt mjukt och skönt garn. Det gick åt 9 nystan. Rundstickor nr 6 och i kanterna nummer 4,5. Har ett nystan kvar. Jag använder en lång rundsticka (150 cm, finns hos Hobbii) för att få rum med hela tröjan på stickan och kunna prova under arbetets gång. Jag köpte garnet från Yll&Tyll som alltid levererar snabbt.

Den röda som mall. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag använde den röda #selvsagtgenser som mall och koll på storlek, bredd och längd.

Med den röda #selvsagtgenser som mall. Foto: ©niuni.tjader.2022

Egentligen föredrar jag att sticka tröjor uppifrån och ner men den här stickas nerifrån och upp. Först kroppen, Sen ärmarna. Sen hänger man ihop delarna och stickar oket tillsammans. Den har raglan för oket. Inga sömmar utom under ärmarna. I övrigt slätstickning på rundsticka. Kanterna är i rätstickning på rundsticka vilket betyder vartannat varv rätstickning, vartannat varv avigt.

Kropp och ärmar innan ihopsättning. Foto: ©nini.tjader.2022

Först när jag hade hängt på ärmarna på kroppen upptäckte jag att jag hade stickat för få varv på ärmarnas kanter. Så kanten där blev smalare än den skulle varit. Men då satt ju ärmarna – som stickas nerifrån och upp – redan fast i resten av tröjan. Så det fick vara så.

Ärmslut. Foto: ©nini.tjader.2022

Ärmar och kropp ihopsatta. Foto: ©nini.tjader.2022

Först i det här läget var jag säker på att garnet skulle räcka. Drygare än jag ett tag trodde.

Det går framåt. Foto: ©nini.tjader.2022

När man stickar oket nerifrån och upp med raglan blir varven kortare och kortare vartefter man stickar. Det är rätt trevligt.

Färdig. Foto: ©nini.tjader.2022

Sen återstod bara att fästa alla trådar och sy igen hålen under ärmarna.

Klar med trådar fästa. Foto: ©nini.tjader.2022

Den blev jättebra. Lika skön som den röda. Kommer nog att använda den lika mycket som den röda. För en gångs skull blev den så lång som jag vill ha en tröja. Troligen för att jag använde den röda som mall för storleken.

Perfekt TV-stickning. Inget komplicerat.

Så här ser den ut på mig. Foto: ©nini.tjader.2022

Garnet kan jag tänka mig köpa och använda igen till någon annan tröja. I annan färg då

Med beskrivningen följer också en beskrivning på en mössa. Den har jag inte stickat än men det kanske jag gör en dag. Jag använder ju nästan aldrig mössor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar