2020-05-24

TryggHansa gör fel och sviker

köksgolv, kitchenfloor
Mitt köksgolv, 2020-05-24. Foto: ©nini.tjader.2020

Den 28 november 2019 tecknade jag en utökad bostadsrättsförsäkring på min hemförsäkring hos TryggHansa. Trodde jag.

Att jag gjorde det berodde på att TryggHansa skickade ut papper med info om kommande års försäkringar från årsskiftet och det som stod i dem stämde inte. Det stod exempelvis att vi hade Avtal/Medlemskap i samarbete med ert bostadsbolag. Lite luddigt uttryckt. Antog att de menade det kollektiva bostadsrättstillägg hos Protector som vi hade fram till den 1 juli 2019. Det följde också med ett papper med information om utökad bostadsrättsförsäkring.

Naturligtvis skulle jag ha tecknat utökat bostadsrättstillägg redan i somras. Men det gjorde jag inte eftersom informationen hos TryggHansa var så luddig att jag faktiskt trodde att jag hade ett bostadsrättstillägg. Det visade sig när jag ringde dem den 28 november 2019 att jag inte hade. Så då lade jag till det. Frågade också från och med när det skulle börja gälla. Fick som svar att det skulle börja gälla meddetsamma eller i alla fall från och med morgondagen.

köksgolv, kitchenfloor
Mitt köksgolv. Foto: ©nini.tjader.2020
När den nya premiespecifikationen, daterad 28 november 2019, anlände kollade jag bara att det utökade bostadsrättstillägget stod med. Jag noterade inte då att giltighetstiden var satt från 01 januari 2020… Jag tolkade det som att det var satt så eftersom min huvudförfallodag för mina försäkringar hos TryggHansa alltid varit den 1 januari varje år, i alla år.

I början av december sprang ett av mina element i köket läck. Det kom riktigt mycket vatten. Först var Riksbyggens man här och skruvade temporärt ihop där det läckte, sen Tullinge Rör som lagade. Trodde jag. Men två dagar senare märkte jag att elementet fortfarande läckte. Ringde Riksbyggens felanmälan igen. Tullinge Rör om tillbaka och bytte ut trasiga packningslock och packningar på det läckande elementet. Den 12 december kom Humidus och mätte hur vått det var. Det var väldigt vått. Den 16 december ringde saneringsfirman och ville riva golvet dagen därpå. Det var veckan före jul- och nyårshelgerna. Eftersom jag inte ville vara utan kök över helgen sköt vi på golvrivningen.

köksgolv, kitchenfloor
Mitt köksgolv. Foto: ©nini.tjader.2019

Den 14 januari gjordes första golvrivningen.
Den 16 januari var Humidus här igen och mätte fuktigheten. Visade sig vara större skada än som tidigare visat sig och att den gick runt hörnet ut i hallen längs betongväggen. Som tur är inte fram till förra årets nylagda golv i vardagsrummet.
Den 23 januari revs köksgolv och hallgolv för återstående delar som måste bort. Läckan hade i hallen gått längs väggen nästan ända fram till vardagsrummet.
Den 4 februari var Humidus här och installerade värmemattor i hallen och byggfläkt i köket.
Den 25 februari var Humidus här igen och mätte fuktvärden och hämtade värmemattorna från hallen. Där hade det torkat klart. I köket var det fortsatt för höga värmen så byggfläkten fick vara kvar.
Den 10 mars hämtade Humidus byggfläkten efter ytterligare en fuktmätning med godkända värden.

golv, floor, flytspackel
Hallgolvet. Ska skarvas mellan gammalt och nytt golv. Foto: ©nini.tjader.2020
Sen väntade jag på fortsättningen. Att det tog sån tid berodde på att humidus och entrepenörer och Riksbyggen och Protector måste komma överens om ansvarsfördelning och vem som skulle stå för vilka kostnader. Alla kom fram till att allt till och med flytspacklet skulle gå på fastighetsförsäkringen eftersom föreningen ansvarar för elementen och det var ett element som sprang läck. Ytskikten skulle jag själv få ta på min hemförsäkring.

Den 9 april gjordes en första golvgjutning med flytspackel och den del som skulle gå på hemförsäkringen skulle bli fortsättningen.

Under tiden målade jag de två köksväggarna. Den ena var skadad av vattenskadan men hade fått nya gipsskivor längs golvet. Den andra är betongvägg. Tapeterna var förstås skadade men jag hade ändå tänkt måla väggarna (vita). Se den delen av ytskikten fixade jag själv. Hade dock varit trevligt att kunna få ersättning för färg och spackel för väggarna...

Mitt köksgolv. Foto: ©nini.tjader.2020
Den 9 april gjordes en första golvgjutning med flytspackel och den del som skulle gå på hemförsäkringen skulle bli fortsättningen.

Här fick jag skaderapporterna från Humidus som jag skickade in till TryggHansa. Beskedet hos dem var att det kunde ta cirka två veckor innan jag skulle få något beslut/besked.

Den 14 april gjordes flytspacklingen klar och vitvaror flyttades tillbaka på plats.

Nu låg bollen hos TryggHansa.
Alla dokument inskickade plus mail med extra information om skadan.
Sen var det bara att vänta. På grund av påskhelg och Corona var det i princip hopplöst att få några svar/reaktioner från TryggHansa.
Efter tre veckors väntan började jag ringa TryggHansa.
Fick olika handläggare, samtliga namnlösa, varje gång.
Och de sa att min försäkring inte täckte skadan! Att den inte gällde förrän från och med en 1 januari 2020! Jag sa att de hade fel. Den utökade bostadsrättsförsäkringen tecknades ju den 28 november. Men de vägrade lyssna på det och de vägrade godta kopia av premiespecifikationen med det datumet och sa att det inte bevisade när den hade tecknats…

De påstod även saker som att vi hade en kollektiv bostadsrättsförsäkring hos Protector. Vilket inte stämde eftersom den upphörde 1 juli 2019. Handläggaren måste bara ha läst det tidigare årets verksamhetsberättelse för föreningen. Vilken inte gällde 2019…

Och varje gång jag ringde påstod de att min försäkring inte gällde och att det inte gick att bevisa att den tecknats den 28 november. Trots att premiespecifikation var daterat då.

Jag kontaktade Konsumenternas Försäkringsbyrå om saken och fick som besked att försäkringar gäller från den dag de tecknats om inget annat kommit överens om.
Vidarebefordrade det till TryggHansa. Ingen reaktion och inget svar.

Ytterligare en namnlös handläggare från TryggHansa ringde mig och sa att försäkringen inte gällde för december. Jag hävdade att de hade fel och hänvisade till tidigare kommunikationer med diverse namnlösa handläggare som pga Corona jobbade hemifrån. Men även denna vägrade lyssna och vägrade godta någon som helst argument från mig. Jag sa igen att hon hade fel. Till sist avslutade hon samtalet med att hon skulle kolla igen och återkomma. Det har hon inte gjort.

Hör till saken att jag den 28:e november 2019 även tipsade grannen att hon också borde se över sin hemförsäkring och lägga till den utökade bostadsrättförsäkringen. Det gjorde hon samma dag som jag. Och den gäller även från det datum hon tecknade den, nämligen den 28 november. Så hennes blev rätt, min blev fel giltighetsdatum.

golv, floor
Skarven mellan hallgolv och vardagsrumsgolv. Foto: ©nini.tjader.2020


Efter senaste fruktlösa kontakt med TryggHansa mailade jag den ansvarige för golvgjutningen och bad honom ge mig en offert på vad det skulle kosta att få ytskiktet på golvet gjort. Han ringde mig. Jag förklarade situationen med TryggHansa och han lovade ta fram ett bra pris och återkomma som i veckan som just gått. Han har inte återkommit än. Han nämnde ett pris runt 10.000 efter ROT-avdrag.

Jag har inga 10.000. Började undersöka om jag kunde få ett lån på det hos Nordea. Det kan jag inte pga övriga krediter (som är nödvändiga för att det ekonomiskt ska gå runt). Enda alternativet skulle vara att ta ett nytt bolån som täcker befintliga bolån plus övriga krediter och då ta bort samtliga övriga krediter inklusive personkontokrediten. Det vill jag inte göra eftersom jag vid min ålder och som pensionär med begränsad inkomst aldrig skulle få de krediterna igen. Och jag behöver dem för att det ska gå runt.

Så vad gör jag nu?

Jo, jag börjar spara för att få råd att färdigställa golvets ytskikt. Och begär en ny offert när jag sparat tillräckligt för att betala färdigställandet av köksgolvet.

Under tiden flyttar jag tillbaka alla köksmöbler så köket blir användbart igen. Får flytta dem igen när det blir aktuellt att göra klart golvet. Blir det i år? Vet inte.

Nej, jag kan inte göra det själv. Mycket klarar jag själv, men golvläggning?

Men jag tycker det är helt fel att en skada som förorsakats av något som föreningen ansvarar för, elementet, inte helt ersätts av föreningens fastighetsförsäkring inklusive ytskikten. Varför ska jag personligen betala för ytskikten när skadan orsakades av något som föreningen ansvarar för?

köksgolv, kitchenfloor
Mitt köksgolv. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar