2020-03-13

Ett par tå-upp sockor med kortvarvshäl

sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-07 Foto: ©nini.tjader.2020

Nu har jag gjort ett par sockor igen efter och innan nästa större stickprojekt. Ett par sockor tar bara någon dag att göra och är därför perfekte mellan projekt medan man funderar på vad man ska sticka härnäst.
Det blev ett par tå-upp sockor med kortvarvs-häl.
Magic Loop men en socka i taget.

sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-08 Foto: @nini.tjader.2020

Tå-upp

Det finns många olika sätt att påbörja och lägga upp för ett par tå-upp sockor. Jag har testat flera. Den jag fastnat för och använt flera gånger är att lägga upp 13 maskor på rundsticka i den storlek jag tänkt sticka med (vanligen nummer 2,5). Därefter plockar jag upp ytterligare 13 maskor i nederkanten av de 13 redan upplagda maskorna, men åt andra hållet. Se till så att stickorna går åt rätt håll så att det går att sticka runt. Därefter stickar jag slätstickning runt i två varv. Sedan ökar jag en maska efter och före den första och sista maskan på varje 13-maskors sticka vilket är fram och baksida på sockan. Detta gör jag vartannat varv tills sockan är så bred som foten den ska sitta på. I mitt fall, med Opalgarn och stickor 2,5 brukar detta inträffa när maskantalet på varje sida av sockan är 30-32 maskor.
sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-10 Foto: ©nini.tjader.2020
Sen stickas foten fram till att man påbörjar hälen. Prova sockan på foten. Den är lagom lång när den når vristen på ovansidan av sockan.

sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-11 Foto: ©nini.tjader.2020


Kortvarvshäl

Kortvarvshäl kan göras på flera olika sätt. Den jag använde här hittade jag hos tidningen Land (deras webbsida) och innehåller s.k. lindade maskor. Fungerade, men det finns bättre tekiniker som ger snyggare resultat. Tyckte det blev lite för stora "hål" vid de lindade maskorna som jag senare sytt igen med samma garn eftersom jag inte ville ha sockorna riktigt så luftiga…

sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-11. Foto: ©nini.tjader.2020
Googla metoder. Googla på "häl med kortvarv" så får du flera resultat.

Av en ren slump lyckades jag få båda sockorna likadana i randningen och att det stämmer mellan dem när man lägger dem bredvid varandra. Det var en ren slump. Annars brukar man få ta av en bit garn för att komma till samma färgrapport för att få dem lika. Men här stämmer det. Av en slump.

sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-11 Foto: ©nini.tjader.2020
Mudden kan antingen stickas med 1 avig 1 rät eller två aviga två räta. Jag stickar den oftast med 1a 1r  med vridna räta maskor. När man stickar sockor nerifrån och upp hamnar ju avmaskningen på mudden högst upp. Där får man se upp när man maskar av så den inte blir för hård. Den ska fortfarande vara elastisk.

Antingen maskar man av väldigt löst i resårstickning, eller så använder man en metod som heter "stretchy bind-off". Här finns en video som visar hur det går till. Har använt den många gånger och den fungerar riktigt bra.

Nu ska jag sticka något annat…

sockor, socks, toe-up, tå-upp, kortvarvshäl, short-row-heel
2020-03-11 Foto: ©nini.tjader.2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar