2019-06-24

Ribbstickad väst

garn
Garnerna Ulla och Ullis från RUSTA. Foto: ©nini.tjader.2019

Nu har det äntligen blivit något av det här garnet. Garnet heter Ulla i enfärgat och Ullis i flerfärgat, 75% ull 25% polyamid så egentligen ett sockgarn. Jag har stickat både vantar och sockor i det och aldrig varit riktigt nöjd med garnet. Det är för löst tvinnat, delar på sig när man stickar, och ojämnt. Dessutom luddar det vid användning (sockor) och tvätt. Har påbörjat ett antal tröjor med det, men aldrig blivit nöjd utan repat upp och börjat om. Garnet finns hos RUSTA och var/är ett ganska billigt garn. 100 gram per nystan.

v-ringad, tröja
Skulle blivit en V-ringad tröja. Foto: ©nini.tjader.2019
Ett av de alster jag gjorde och kom ganska långt med var en V-ringad tröja. Långärmad skulle den blivit om jag fortsatt. Stickad uppifrån och ner. Jag gillar V-ringningen och jag gillade resåren nedtill med vriden resår. Men jag gillade inte resultat i övrigt. Så jag repade upp den och påbörjade en ribbstickad väst istället.

ribbstickad
Ribbstickad väst. Foto:©nini.tjader.2019


Så här gjorde jag.
• Lägg upp 202 maskor. Jag använde rundsticka nummer 4.
• Sticka ribbstickning 1 a 1 r med den räta maskan vriden (dvs att man stickar i bakre maskbågen).
• Sticka tills stycket är önskad längd från nederkant till ärmhåla.
• Sticka sedan 38 maskor, maska av sex maskor, sticka 126 maskor, maska av sex maskor. Avmaskningarna är för utrymmet under ärmhålen.
• Sticka sedan framstyckena och bakstycket var för sig. (om du har en tillräckligt lång rundsticka kan alla delarna hänga kvar på stickan samtidigt).
• Minska en maska i ärmhålssidan 3 ggr både på fram- och bakstyckena.
• Sticka 10 varv.
• På framstyckena minska 1 m innanför den yttre maskan på framkanten vartannat varv tills 20 m återstår på framstyckena.
• Bakstycket stickas rakt upp utan minskningar förutom de 3 vid ärmhålet.
• Sticka tills fram- och bakstyckena är lika långa. Mät ärmhålets längd efter dina egna mått så det blir lagom stort för att vara på en väst där man har något under västen som ska få plats i ärmhålet.
• Maska av och sy ihop axlarna.
• Lägg upp maskor (jämnt antal) längs framkanter och bakstycke.

ribbstickad, väst
Ribbstickad väst. Foto: ©nini.tjader.2019
• Jag lade upp 93 m på varje framkant och 68 m på bakstycket.
• Sticka 5 varv.
Sedan gjorde jag "vändvarv" för att få en bredare kant på framstyckenas nedre del än kanten vid halsen.
• Stick 62 m. Vänd och sticka varvet tillbaka till nederkanten.
• Sticka ett helt varv.
• Sticka 62 m. Vänd och sticka tillbaka till nederkanten.
• Sticka ett helt varv.
• Sticka 2 hela varv till.
• Upprepa med vändvarven tills du tycker att framkantens nedre del är lagom bred

ribbstickad, väst
Ribbstickad väst. Foto: ©nini.tjader.2019
• Avsluta med 3 räta varv. Maska av löst.

Nu stickas kanten runt ärmhålen så här:
• Lägg upp 43 m + 43 m + 6 m längs ärmhålets kant.
• Sticka 3 varv vriden resår 1 r 1 a.
• Sticka ett varv avigt ett varv rätt och ett varv avigt.
• Avmaska löst i det sita räta varvet.

ribbstickad, väst
Ribbsticka dväst, detalj. Foto: ©nini.tjader.2019

• Fäst alla trådar.
• Blocka eller tvätta och blocka.

ribbstickad, väst
Ribbstickad väst innan blockning. Foto: ©nini.tjader.2019
ribbstickad, väst
Ribbstickad väst efter blockning. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag "fuskblockar", dvs stryker med ångstrykjärn och en våt trasa mellan strykjärnet och stickningen. Så här i efterhand ser jag att jag eventuellt kunde ha lagt upp lite fler maskor på framstyckena.

Den blev faktiskt riktigt bra… ;) Eventuellt sätter jag dit en hyska-hake  fram för att hålla ihop den över bröstet. Jag har några i metall jag kan använda. De större eller de mindre? Eller sy i en passande knapp och göra en ögla att stänga med?

hyska, hake
Hyska och hake. Foto:©nini.tjader.2019

2020-02-16
Det här blev en väst som jag aldrig kom att använda. Var inte alls skön tyvärr… Så härom veckan repade jag upp den och tog hand om spännena som skulle hålla ihop den. Det får bli något annat vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar