2019-06-19

Grannens pioner

rosapion
Gullis pion vid grinden till hennes uteplats. Foto: ©nini.tjader.2019

Grannen Gullis runt hörnet av vårt hus har fantastiska pioner och klematis. Tänkte jag skulle visa pionerna här nu. Jag återkommer till klematisen vid ett annat tillfälle. Har ingen aning om vad någon av pionerna heter, men de är vackra ändå… Hon har tre olika pioner och två olika klematis.


rosapion
Gullis pion vid grinden till hennes uteplats. Foto: ©nini.tjader.2019
En av pionerna står vid grinden in till hennes uteplats. Den är djupt rosa och doftar som en ros.

rosapion
Gullis pion vid grinden till hennes uteplats. Foto: ©nini.tjader.2019
De tre bilderna ovan är tagna den 9 juni 2019.

ropsapion
Gullis pion vid grinden till hennes uteplats, 2019-06-18. Foto: ©nini.tjader.20129
Snart är den rosa pionen vid grinden utblommad.

rosapion
Den andra rosa pionen. Foto: ©nini.tjader.20219
Gullis har en rabatt på insidan av sin uteplats. Där bor bland annat den andra rosa pionen. Även den doftar ros. Till skillnad mot den vid grinden har den här gul mitt.

rosqpion
Den andra rosa pionen. Foto:©nini.tjader.2019
Den här rosa pionen med gul mitt ser lite olika ut på olika blommor beroende på hur mycket kronblad det är på den i övrigt.

rosapion
Den rosa pionen med gul mitt. Foto: ©nini.tjader.2019
Den rosa pionen med gul mitt är äldst av Gullis pioner. Den har fortfarande knoppar som ska slå ut. Tidigare år har den haft fler blommor än i år, men det är ändå många i år.

vitpion
Den vita pionen. Foto: ©nini.tjader.2019
Gullis har även en vit pion på insidan av sin uteplats. Den är nu på tredje året. Förra året hade den två blommor, i år betydligt fler.

vitpion
Den vita pionen. Foto: ©nini.tjader.2019
Den vita pionen har maffiga, stora, fyllda blommor och doftar gott.

vitpion
Den vita pionen. Foto: ©nini.tjader.2019
Själv har jag inga pioner. Jag nöjer mig med grannens. Synd bara att de håller så kort tid. Men vackra är de och gott doftar de.

1 kommentar: