2019-03-06

Kofta uppifrån-och-ner

kofta, cardigan
Min nya kofta. Foto: ©nini.tjader.2019
Till sist stickade jag en kofta som nyligen blev klar. Flerfärgsmönstrad, i ett stycke, uppifrån-och-ned. Rundstickor nummer 3,25.

garn, yarn
Koftans garner. Foto: ©ninni.tjader.2019

Garnet är Kempes 2-trådiga 100% ull vad gäller det färgade. Och Kilafors Svenskullgarn för det grå. Det grå Kilafors Svenskullgarn är gammalt garn som legat i mina garngömmor sen någon gång på 70-talet. Oanvänt. 100% ull, 2 trådigt. Stickade nyligen ett par tumvantar där det ingick (Julvanten) och konstaterade att det var ett varmt och skönt garn. Och med fina skiftningar i det grå. Kempes 2-trådiga ullgarn köpte jag nytt från garnr.se.

kofta, cardigan
Början på koftan. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag hade inget mönster. Men jag köpte häftet "Nya Kofta "uppifrån och ner"" från Tant Kofta.

tantkofta
Nya Kofta uppifrån och ner, häfte. Foto: ©nini.tjader.2019
Häftet beskriver en koftas anatomi, hur man mäter del för del och hur man konstruerar ihop en kofta. Resten är fritt efter eget huvud.

koftmönster
Koftans mönster. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag började med grått högst upp längs halsen. Övergick sedan till mönsterstickning i flera färger. Själva mönstret improviserade jag fram vartefter jag stickade. Jag har ju stickat flerfärgsmönster förr. Här stickade jag fram och tillbaka i ett stycke eftersom jag inte ville göra en kofta genom att klippa upp den ("steeka") mitt fram som man annars ofta gör. Jag stickade den med framkanter redan från början inklusive knapphål med jämna mellanrum.

Att sticka mönsterstickning med flera färger fram och tillbaka och inte runt-runt är småknepigt och ganska jobbigt. Men det går.

koftok
Koft-ok. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag stickade raglanökningar på oket på 4 markerade ställen för att markera ärmarnas placering. Halskanten blev inte riktigt bra och inte som jag tänkt mig, men jag återkommer till det strax.

kofta, cardigan
Kofta med färdig kropp. Foto: ©nini.tjader.2019
När kroppen på koftan var klar, repade jag upp halskanten i grått och tog bort den. Jag satte maskorna på rundstickan och stickade en ny halskant.

Kofta med färdig kropp och påbörjad ärm. Foto: ©nini.tjader.2019
kofta, cardigan
Kofta med färdig kropp och påbörjad ärm. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag hade ett enklare mönster nedtill på koftan och nedtill på ärmsluten. Avslutade med resår 2 aviga och 2 räta och en elastisk avmaskning.

kofta, cardigan
Kofta med en ärm. Foto: ©nini.tjader.2019
Med stickor 3,25 och ett ganska tunt garn tog det sin tid att komma framåt med den här stickningen, men sakta men säkert gick det framåt.

mönsterstickning
Mönsterstickning. Foto: ©nini.tjader.2019
kofta, cardigan
Koftan. Foto: ©mnini.tjader.2019
Innan andra ärmen var klar valde jag knappar till koftan. På bilden ovan ligger knapparna bara löst ovanpå koftan. Tyckte att mina gamla "älgknappar" (metall med bild av älg) som är äldre än jag skulle passa till den. Hade precis rätt antal av dem dessutom.

kofta, cardigan
Koftan. Foto: ©nini.tjader.2019
När ärm nummer två var klar fäste jag alla trådar och sydde fast knapparna.

kofta, cardigan
Koftans baksida, före blockning. Foto: ©nini.tjader.2019
Återstod sen att blocka koftan för att få den slät och fin och i rätt form.

kofta, cardigan
Detalj, baksidan. Foto: ©nini.tjader.2019
kofta, cardigan
Detalj, framsida. Foto: ©nini.tjader.2019
Innan jag blockade koftan provade jag den förståss. Och ryckte till lite för hårt i halskanten vilket gjorde att den gick sönder där… Så det blev en vända till med att ta upp övre delen av halskanten, sätta maskorna på stickan igen och sticka en ny och bättre halskant. När jag ändå gjorde det gjorde jag den även förhöjd bak i nacken för att få bättre form på den där.

kofta, cardigan, halskant
Förbättrad halskant i nacken. Foto: ©nini.tjader.2019
Blockningen gjorde jag enkelt genom att stryka med halvvarmt strykjärn med våt trasa mellan järn och kofta.

Koftan, färdig och blockad. Foto: ©nini.tjader.2019
kofta, cardigan
Koftan, färdig och blockad, bakifrån. Foto: ©nini.tjader.2019
Den blev bra. Tunn och varm.
Men nästa gång jag gör en kofta så stickar jag nog rundstickning hela koftan och klipper upp den fram (steekning) efteråt. Det tar alldeles för mycket tid att sticka flerfärgs mönsterstickning fram och tillbaka (på rundstickor) jämfört med att hela tiden sticka runt.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin kofta!! Var fick du tag i knapparna?
    //Eva

    SvaraRadera
  2. Knapparna är gamla och kommer från en kofta som min farmor stickade en gång i världen för länge sedan.

    SvaraRadera