2019-03-11

En tröja till

tröja, sweater
Nyaste tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019

Direkt efter att koftan var klar blev det en tröja till. Jag bestämde mig ju för att repa upp och göra om från början den tröja jag stickade för ett år sedan och förkortade för ett tag sedan. Ibland är det så att man inte riktigt trivs i det man stickat.

tröja, sweater
Upprepad tröja. Foto: ©nini.tjader.2019
Det gick fort att repa upp, och lika fort att börja sticka eftersom det är ett tjockare garn och jag använde stickor nummer 6.5.

tröja, sweater
Påbörjad ny tröja 2019-03-04. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag använde mönstret Ankers Sweater My size som jag köpt på Ravelery och har stickat ytterligare en tröja av tidigare. Garnet är från Vikangarn och är ett kamgarn i 100% ull som är ganska mjukt som jag köpte på Sy- & Hantverksmässan hösten 2017.

tröja, sweater
Nya tröjan på G. 2019-03-06. Foto: ©nini.tjader.2019
Fick anpassa mönstret lite eftersom det här är ett tjockare garn än i originalmönstret. Men mönsterbeskrivningen fungerade bra även i det läget.

tröja, sweater
Nya tröjan, färdig 2019-03-10. Foto: ©nini.tjader.2019
Det tog bara en vecka att sticka den. Jag virkade en rad lite fastare maskor runt halsen för att den inte skulle töja ut sig för mycket där.

tröja, sweater
Nya tröjan på innan tvätt och blockning. Foto: ©nini.tjader.2019
Tröjan blev bra, men som vanligt måste jag ha något under den för att det inte ska klia.

tröja, sweater
Nya tröjan på 2019-03-10. Foto: ©nini.tjader.2019
Här hade jag redan fäst alla trådar men återstod att tvätta den och blocka den. Garnet blir ju lite lockigt efter att ha varit använt i ett år i tidigare tröja.

tröja, sweater
Nya tröjan, tvättad och blockad. 2019-03-11. Foto: ©nini.tjader.2019
tröja, sweater
Nya tröjan, tvättad och blockad. Foto: ©nini.tjader.z2019
Tröjan är tvättad med Skona fintvättmedel i maskin på ullprogrammet i 40°C. Därefter torkad slätt på en handdduk. Det gick ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar