2018-01-02

Fingerlösa vantar

fingerlösa vantar, torgvantar, smartphone-vantar
Fingerlösa vantar. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag gillar fingerlösa vantar. Egentligen handledsvärmare, men med uttag för tummen.
Gillar dem för att de så här års, när det är kallt, ger mig möjlighet att använda fingrarna utan att ta av mig vanten när jag behöver antingen greppa något, eller hantera min iPhone. Man kan till och med ha dem på när man går in och handlar utan att behöva ta av sig dem.

Fingerlösa vantar är faktiskt den ultimata smartphone-vanten. Betydligt bättre än de där fingervantarna med ledande tråd som säljs som smartphone-vante. Såna har jag haft tidigare år och alltid svurit över eftersom de inte alltid fungerar så bra som förväntat och inte heller är tillräckligt varma. Vitsen med en vante är ju att den ska hålla handen varm.

fingerlösa vantar, torgvantar, smartphone-vantar
Fingerlösa vantar. Foto: ©nini.tjader.2018

Nu har jag gjort mitt fjärde par. fingerlösa vantar.
Det intressanta med den här vantmodellen är hur tumkilen görs. Det blir väldigt dekorativt.

fingerlösa vantar, torgvantar, smartphone-vantar
Fingerlösa vantar i Garnomeras modell. Foto. ©nini.tjader.2018

Garnet är återanvänt från tidigare tröjor, 100% ull. Därför ser framför allt den mörkgrå delen lite ojämn ut eftersom det är upprepningsgarn. Det cerisa och det blå är överblivna garn som aldrig stickats tidigare.

Strumpstickor nummer 4.

Beskrivningen för hur de görs kommer från Garnomera och finns här. #garnomerasenklavantar

Jag har INTE använt s.k. Magic Loop, som är det som används i beskrivningen. Jag tycker Magic Loop verkar vara alldeles för komplicerat. Jag föredrar vanliga strumpstickor och har aldrig haft något problem att hantera strumpstickor.

Markörer för tumdelen använde jag bara de två första varven, sedan ser man var tumökningen ska vara. "Kroken" ovan använde jag för att att sätta dit maskorna för tum-stumpen medan jag stickade klart den övriga delen av vanten. Det går lika bra att dra igenom en garnstump för maskorna till tummen. Jag stickade en vante åt gången, inte båda på samma gång som en del gör.

fingerlösa vantar, torgvantar, smartphone-vantar
Fingerlösa vantar. Foto: ©nini.tjader.2017

Garnomeras beskrivning är för ett par tumvantar med både hel, stängd tumme och hel, stängd topp.  Jag skippade helt enkelt toppen på tummen och gjorde bara en halv tumme. Och jag skippade toppen på vanten och avslutade när jag tyckte att den var lagom stor för mina händer.

De rullade kanterna nedtill och upptill blir så med automatik när man stickar i slätstickning. Utom tumdelen av okänd anledning.

I brist på dagsljus (det är supermörkt så här års) har jag fotat vid datorn eftersom jag har bäst ljus där… Första bilden är tagen på köksbordet i befintligt ljus i förrgår.  Jag föredrar att fota i dagsljus. Foto med iPhone 7, lilla modellen.

1 kommentar:

  1. Jag stickar i Nallegarn som är lite tunnare. Lägger upp 48 m istället. Ökar till jag har 66 m

    SvaraRadera