2018-01-27

Bara ett par sockor till…

sockor, socks, stickning, knitting
Sockor av restgarn från Opal-garn. Foto: ©nini.tjader.2018

Det blev ytterligare ett par sockor…

sockor, socks, stickning, knitting
Sockornas undersida. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag använde det garn som fanns kvar från tre olika nystan med Opal-garn.
Det blev ett par extra färgglada sockor, men jag gillar det.

sockor, socks, stickning, knitting
Sockornas skaft och häl. Foto: ©nini.tjader.2018

Eftersom jag hade två likadana uppsättningar strumpstickor (bambustickor nummer 2,5) så stickade jag båda sockorna parallellt. Jag visste ju inte hur långt garnet skulle räcka från respektive kvarvarande nystan och på så sätt fick jag kontroll över hur mycket jag använde till varje socka.

Jag använde den här stickbeskrivningen. (Klicka länken).


sockor, socks, stickning, knitting
Sockornas översida. Foto: ©nini.tjader.2018

De två sockorna blir ju inte likadana eftersom garnet randas vartefter man stickar. Men jag gillar det. Man vet inte hur det blir förrän man stickat en bit. Man behöver inte vara så konsekvent med den här sortens garn. Huvudsaken är att de två sockorna liknar varandra.

Två av nystanen Opal-garn köpte jag hos grannens kompis butik i Västertorp, som nu lagts ner. Ett av nystanen Opal-garn köpte jag på SY- & Hantverksmässan i Älvsjö i oktober. Jag har ytterligare ett nystan Opal-garn (200 gram) som jag köpte då som jag inte använt än. Kanske blir fler sockor…

Opalgarn finns bland annat här.
Och här.
Och på flera andra ställen.
Garnet är 75% ren ny ull och 25% polyamid.

sockor, socks, stickning, knitting
Sockornas undersida. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar