2017-12-06

Stickade disktrasor?

disktrasor
Stickade "trasor". Foto: ©nini.tjader.2017
Det finns de som stickar "disktrasor".
Råkade dra igång en diskussion om det på en av mina FaceBook grupper om stickning.
Folk svär på att dessa stickade disktrasor är lika bra om inte bättre än vanliga Wettex trasor.

Personligen kommer jag aldrig att byta ut mina Wettex-trasor mot stickade "disktrasor". De fungerar inte på samma sätt, varken vad gäller uppsugningsförmåga eller rengöringsförmåga och de blir definitivt inte mer hygieniska heller.

Läs på om Wettex-dukar här innan ni förkastar dem till förmån för stickade alternativ. Alla torkdukar är dock inte wettex-dukar. Kolla upp vad de är gjorda av.

disktrasor
Stickade "trasor". Foto: ©nini.tjader.2017
En mycket kort period var jag med i en "stickklubb" (http://www.knittingroom.se). Lika fort som jag gick med i den gick jag ur den eftersom de mönster som erbjöds inte alls föll mig i smaken. Jag tog bara emot välkomstpaketet (som innehöll garn och mönster för mössa och tumvantar och fingervantar).

Sen tackade jag ja till ett paket med garn och mönster till "disktrasor". Sen tackade jag nej till 2 paket efter varandra och därefter gick jag helt enkelt ur. Jag föredrar ju att sticka efter eget huvud och för det mesta inte efter mönster. Välkomstpaketets garn blev två par sockor med kort mudd och varken mössa eller vantar. Har fortfarande ett nystan kvar så det kan bli ytterligare ett par sockor (med kort mudd). Eller ett par vantar.

Garnet till "disktrasorna" var inte det som stod i den medföljande stickbeskrivningen till "disktrasorna" men det var mjukt och skönt. Det var Nye Viking Bjørk 50% bambu 50% bomull. I stickbeskrivningen skulle det vara Viking Björk 90% bomull 10% merinoull.

disktrasor
En fjärde "trasa" av det garn som blev över. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag stickade en "trasa" av respektive nystan och ytterligare en av det garn som blev över (jo jag såg felet i mönstret på den efter att ha stickat förbi det, men valde att inte bry mig om det).

En avvikelse jag gjorde från mönstret var att virka till en hängare i ena hörnet på samtliga fyra "trasor".

De duger inte som disktrasor (tycker jag), och inte som grytlappar (fel material och för tunna), men man kan ha dem som en alternativ putstrasa att polera glaskeramikhällen på spisen med (när spisen är kall) och de funkar definitivt bra som tvättlappar i duschen… De är mjuka och sköna.

De stickas med stickor nummer 3. I samtliga fall lägger man upp 65 maskor. Sen stickar man mönster enligt beskrivningen tills man har en kvadratisk "trasa".

Återger inte mönsterna här eftersom de inte är mina. Men är du van att sticka kan du nog själv lista ut hur de är gjorda genom att titta på bilderna… Det är inte särskilt komplicerat.

Det finns massor av stick- och virkmönster på Internet och på Pinterest för den som vill sticka "disktrasor". Googla på "stickade disktrasor mönster gratis".

Personligen fördrar jag Wettex som disktrasa. Några stickade disktrasor blir det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar