2016-12-11

Omplantering av mina orkidéer

glasvaser
Glasvaser för omplantering av mina orkidéer. Foto: ©nini.tjader.2016

Det var hög tid för omplantering av mina orkidéer. Jag har sex orkidéer. Phaleanopsis samtliga, i olika färger. Under en tid har jag testat att ha en av dem i en genomskinlig glasvas, med bark-jord för orkidéer och inget annat. Ville prova att det fungerade innan jag gjorde samma sak med några fler.

Det har fungerat bra så nu skulle de ner i tre större glasvaser/glaskrukor jag har. Den största ovan till vänster köpte jag nyligen för 50 kr hos Myrorna. Den bakre, mindre är en glasvas från IKEA, den längst fram har jag köpt hos Hornbach för länge sedan,

orkideer
Orkidéer för omplantering. Foto: ©nini.tjader.2016
Mina orkidéer är ganska gamla. Har haft dem i åtskilliga år. Alla utom en (en med helt vita, stora blommor) hade jag till och med i min tidigare lägenhet. Jag flyttade hit hösten 2009. De flesta andra är mer än 10 år gamla. Alla köpta lite varstans, som IKEA, ICA, Bauhaus…

orkideer
Orkidéer för omplantering. Foto: ©nini.tjader.2016
Samtliga blommar om varje år, ibland flera gånger per år. Men de har nästan aldrig blivit omplanterade. På sistone hade de börjat krypa ur krukorna och de hade alldeles för mycket döda rötter. De hängde över kanten på krukorna och var helt oregerliga. Det var dags.

När på året ska man plantera om dem? Har ingen aning. Jag planterar om mina inneblommor när det behövs. Det kan vara när som helst på året… Det funkar för mig.

orkideer
Döda rötter och gammal bark-jord. Foto: ©nini.tjader.2016

orkideer
Orkidéer för omplantering. Foto: ©nini.tjader.2016
Jag började med att ta ur dem ur krukorna. Inte helt lätt eftersom det var så mycket rötter. Därefter petade jag loss all gammal bark-jord som fanns kvar. Sedan klippte jag bort alla döda, bruna, ihoptorkade rötter.

orkideer
Ansad orkidée. Foto: ©nini.tjader.2016
När alla döda rötter var borttagna sköljde jag av det som fanns kvar i ljummet vatten under kökskranen,

orkideer
Ansade orkidéer klara för omplantering, Foto:©nini.tjader.2016
Rotklumpen blev betydligt mindre efter borttagning av alla döda rötter.

omplantering
Glasvas med leca-kulor. Foto: ©nini.tjader.2016
Nästa steg var att lägga ett lager leca-kulor i botten på glas-vaserna. De behövs eftersom glas-vaserna inte har något hål i botten för avrinning och orkidéer tycker inte om att stå med fötterna i vatten.

orkide
Omplanterad orkidé. Foto:©nini.tjader.2016
När leca-kulorna var på plats stoppade jag ner den ansade orkidéplantan och därefter petade jag ner en lagom mängd helt ny och fräsch bark-jord runt de friska rötterna.

orkide
Omplanterad orkidé. Foto: ©nini.tjader.2016
Därefter flyttade jag den omplanterade orkidén på plats och gav den, försiktigt, vatten. Det får inte bli för mycket vatten och absolut inget som står i botten på krukan/vasen.

(Växten bredvid är en ginkgo biloba. Den ser just nu inte så kul ut. Den har höstlöv som faller av. Förhoppningsvis överlever den vintern och får nya blad i vår. Den gillade inte att värmen gick på på elementen.)

orkide
Omplanterad orkidé. Foto: ©nini.tjader.2016
Sen gjorde jag likadant med två orkidéer till. De växer fortfarande på tvärs. Framför allt växer blomstänglarna som är på G horisontellt. Det är dess naturliga sätt att växa så jag tänker inte räta upp blomstänglarna med en massa stöd som de flesta gör.

orkide
Omplanterad orkidé. Foto:©nini.tjader.2016
Tre stycken planterade jag om i den här vändan. Nu avvaktar jag och håller koll så de mår bra och ser till att de inte får varken för mycket eller för lite vatten. Sedan omplanteringe har de sträckt på sig och blivit blanka och fina med fasta blad.

Ett sätt att veta att de mår bra är att känna på bladen. Är de glansiga och fasta mår den bra. Är de mjuka saknas något, antingen för mycket eller för lite vatten. Mina orkidéer har över åren nästan aldrig fått näring. Någon enstaka gång har de fått särskild orkidénäring, men det har verkligen varit långt mellan gångerna. De verkar inte bry sig. Ibland blir de klistriga och kletiga på bladens undersidor. Jag vet inte varför men det gör inget och det gör ingen skada på plantan i övrigt.

Ibland blir ett blad längst ner mjukt och vissnar ihop. Då väntar jag tills det är helt vissnat och vanligtvis gult innan jag tar bort det. Det ser trist ut, men man ska inte ta bort vissnande blad förrän de verkligen vissnat ihop. Man ska heller inte ge sig på rötterna annat än om de är torra och döda. Även gamla blomstänglar ska stå kvar tills de är helt döda. Om de inte där kan det hända att de får nya blommor på de gamla blomstänglarna.

Får orkidéerna lurv och vita små djur på bladens undersidor (något jag själv aldrig råkat ut för, men har vänner som fått det) finns inget att göra utom att kasta plantan, rengöra eventuell kruka och eventuellt fat ordentligt och köpa nya.

orkideer
Orkidéer att omplantera. Foto: nini.tjader©nini.tjader.2016
Kvar att plantera om är de tre orkidéerna som bor i den vita ampeln i ena köksfönstret. De står där i sina ursprungliga, väldigt små, plastkrukor de kom i då jag köpte dem för flera år sedan. Får förmodligen klippa ut dem ur krukorna för nya rötter har tagit sig igenom krukan undertill,

Alla sex (6) orkidéerna har blommor på G på nya, långa blomstänglar. Snart slår de ut och blir som nedan. Det här är bara ett exempel från sist de blommade för ett par månader sen. Återkommer med nya bilder då de slår ut igen,

orkide
Gul phaleanopsis orkide. Foto: ©nini.tjader.2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar