2016-11-03

Upp amaryllis… dags att vakna

Amaryllislökar Foto. ©nini.tjader.2016
Nu är det dags igen.
Att väcka amaryllisarna.
Inhandlade fyra (4) stycken Merry Christmas för 99 SEK hos Blomsterlandet i måndags. Och en (1) vit, dubbel, lätt doftande Alfresco for SEK 69:90. Också hos Blomsterlandet.

Jag älskar amaryllisar. Det är vackra och fascinerande blommor. Av de vita är Alfresco min favorit. Röda finns det flera sorter av men det har blivit Merry Christmas de två senaste åren eftersom Blomsterlandet haft specialpris på 99 kronor for fyra för dem. Det är billigt. Vissa år har jag haft flerfärgade amaryllisar. Men jag föredrar de riktigt röda och så den vita Alfresco som är fantastisikt vacker då den blommar.

Amaryllislökar med rötter i blöt. Foto: ©nini.tjader.2016
Följde som vanligt Blomsterlandets instruktioner för hur man ska väcka dem.
En lök i varsitt glas med rötterna i vatten, för att väcka rötterna som är alldeles torra och skrumpna när man köper lökarna.

Där står de sedan i ungefär ett dygn. Det blev nästan två dygn i mitt fall och då var rötterna normala och vattnet de stod i riktigt äckligt.

Amaryllislökar med rötterna i blöt. Foto: ©nini.tjader.2016
När rötterna blötts upp och "väckts" ska lökarna planteras.

Alfresco klar för plantering. Foto. ©nini.tjader.2016
Man ska plantera löken i kruka som lämnar ca två-3 centimeter utrymme till krukkanten. Botten på krukan dräneras med lecakulor och man använder vanlig blomjord för planteringen.

Cirka 1/3 eller hälften av löken ska vara ovan jord. Genomvattna krukan och placera den på ett varmt ställe. Undervärme 20-25°C gynnar rotbildning. Ljus placering är inte nödvändig.

Planterad amaryllis Alfresco. Foto: ©nini.tjader.2016
Jo, jag fyllde på mer jord i krukan ovan efter att jag tagit bilden. Det här är en ganska djup kruka så jag fyllde inte ända upp. När jorden och löken var i fick den vatten tills det kom ut ur botten på krukan. Den ska ju genomvattnas.

Planterad amaryllis Alfresco. Foto: ©nini.tjader.2016
Sen fick krukan stå på sidobordet vid fönstret i vardagsrummet. Just nu under fikonträdets löv och bakom den gröna oxalisen. Tills blomstängeln kommer upp måste jag hitta mitt amaryllisstöd så jag får dit det innan blomstängeln börjar växa. Just Alfresco får stora, dubbla blommor så stängeln måste igenom blomstödet innan blomman börjar utvecklas.

Fyra röda amaryllis Merry Christmas. Foto: ©nini.tjader.2016
Sen gjorde jag likadant med de fyra Merry Christmas lökarna.

Glöm bort krukorna tills blomstjälken kommer upp, vilket tar några veckor. Under den här tidebn ska man vattna endast om jorden verkar helt torr.

Planterade Merry Christmas amaryllis lökar. Foto: ©nini.tjader.2016
När den första blomstängeln kommit upp en bit ökas vattningen och löken ställs ljust. Vid överdriven vattning blir blomstängeln lång och tippar lätt.

De fyra lökarna bor tillsammans i en vid, lite lägre kruka som ursprungligen kom med en tomatplanta i för en del år sen. Den är toppen för den här sortens planteringar. Det blir pampigt när alla fyra amaryllisarna kommer upp och står där tillsammans. Gjorde så för första gången förra året. Blomstänglarna kommer inte riktigt samtidigt. När den sista kom förra året hade de tre andra redan vissnat och lagt av. Vi får se hur det blir i år.

Nu är det bara att vänta. Alla fem lökarna har en mycket liten grön topp som sticker upp ur löken.

Planterade Merry Christmas amaryllis lökar. Foto: ©nini.tjader.2016
Om man vill få plantan att blomma påföljande vinter är det viktigt att fortsätta vattna och gödsla ill slutet på augusti. Därefter kan löken förvaras svalt och mörkt utan vatten och näring till slutet på november. Då börjar man odlingen på nytt genom att vattna som tidigare.

Jag försökte det ett år men missade det där med att sluta vattna… Den satte igång att växa i slutet av augusti där den stod under en bänk på uteplatsen där det regnade på den. Den får ju långa blad och ser rätt trist ut utan blomma.

Skötselråden kommer från Blomsterlandets beskrivning för planterings- och odlingsråd för amaryllisar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar