2013-10-18

Paulun's Supergröt

Den här gröten, Paulun's Supergröt, med tranbär, hasselnöt & mandel, har jag provat. Jag gick på ett sånt där extraerbjudande från ICA MAXI. Introduktionspris. JÄTTEGOD! Har bara provat den här sorten. Det finns två sorter till. Vid tillfälle ska jag prova dem också.

Men priset? Alldeles för dyrt. Men, som sagt, jättegott. Så jag har redan köpt en kartong till. Den med tranbär… igen.

Jag rekommenderar dock att man doserar vatten och gröt-frön lite annorlunda än vad som står på paketet. Där står det 1 dl gröt-frön och 1,5 dl vatten för en portion. Det blir inte bra. Det blir blaskigt/vattnigt. Tar man däremot 2,5 dl frön och 1,5 dl vatten (och 1/3 kryddmått salt) blir gröten perfekt. 3 minuter i mikron. Ha lock på. Det stänker annars kraftig och du får göra rent hela mikron.

Och kartongen?? Den svor/svär jag över. Inbrottssäker. Extremt svåröppnad.

Det tog mig flera dagar med första kartongen att upptäcka att den hade någon slags inbyggd papperspip man kunde öppna. Då hade jag redan rivit sönder ovansidan… På kartong nummer två visste jag ju att det fanns en papperspip. Men naturligtvis gick den sönder då jag skulle öppna den första gången. Varför måste kartonger vara så svåröppnade? Jag är ändå en tämligen teknisk person… När jag kommer till kartong nummer tre lyckas jag kanske öppna den utan att något går sönder.

Men gröten är god. Jättegod. Och mättande. Förutom mjölk lägger jag på någon sked med lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar