2018-12-30

Kycklinggryta med mango chutney och curry

kycklinggryta, mangochutney, curry
Kycklinggryta med mango chutney och curry. Foto: ©nini.tjader.2018
Ibland när jag får lust att göra något med kyckling gör jag en kycklinggryta med mango chutney och curry. Igår när jag skulle göra den hittade jag inte receptet så googlade och hittade massor med varianter. Sen slog dator-skrivar-problem till och jag lyckades inte få ut det recept jag fastnat för på papper. Därefter segade datorn ihop så jag stängde av den. Men jag mindes på ett ungefär vad som skulle vara i kycklinggrytan.

Det här behöver du

  • kycklingbröst, tinade och strimlade (jag tog 2 stycken)
  • en gul och en röd paprika
  • en gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 mild chilipeppar (smaka på den innan du lägger till den i grytan så den inte är för stark)
  • en liten burk skivade champinjoner (går lika bra med skivade färska antar jag)
  • en liten burk majskorn (eller minimajs, men det hade jag inte hemma)
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 dl mango chutney (eller annan sötstark chutney)
  • currypulver (jag tog ca 2 matskedar av Sharwoods Hot Madras Curry Powder)
  • (1,5 tsk sambal oelek – vilket jag glömde ha i)
  • salt
  • svartpeppar
  • olja till stekning (EJ olivolja)

Gör så här

  1. Dela, kärna ur och skär paprikan i bitar eller strimlor.
  2. Skala och hacka löken.
  3. Skala vitlöksklyftorna.
  4. Strimla kycklingbrösten eller skär dem i bitar
  5. Häll av vattnet i champinjonburken och majsburken (om du har minimajs kan du behöva dela dem i mindre bitar)
  6. Bryn kycklingen i olja
  7. Salta och svartpeppra
  8. Tillsätt paprika, majs, vitlök, chilipeppar och bryn allt en stund
  9. Häll på grädde och creme fraiche och rör om
  10. Tillsätt curry
  11. Tillsätt mango chutney

Om man vill ha lite extra crunch i så tillsätt en näve cashew nötter eller jordnötter. Fungerar alltid ihop med kyckling och curry och chutney.
Låt puttra på svag värme i ca 20 minuter. Koka under tiden riset som serveras till.

Det blev jättegott. Och hela lägenheten luktar curry…

kycklinggryta, mangochutney, curry
Kycklinggryta med mango chutney och curry. Foto: ©nini.tjader.2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar