2018-12-18

Halloumi-stroganoff à la Siri Barje

Halloumi-stroganoff. Foto: ©nini.tjader.2018
Det har på sistone blivit vanligt att ersätta kött eller korv med halloumi. Häromdagen fick jag syn på ett recept från Siri Barje hos koket.se där man ersätter falukorv med halloumi i en halloumi-stroganoff. Eftersom jag hade en bit halloumi i kylen sedan ett tag tillbaka testade jag receptet. Det blev SÅ gott.

Det finns många recept på halloumi stroganoff på nätet om man googlar på "halloumi stroganoff", men just Siri Barjes var den jag provade. Här finns receptet.

Min variant blev på 200 gram halloumi eftersom det var det jag hade hemma. Och jag använde finstrimlad purjolök istället för gräslök eftersom jag inte hade någon gräslök hemma (och den där ute har fryst bort).

Det här behöver du för receptet för 4 personer:


  • 400 g halloumi
  • 1 gul lök
  • 2 röda paprikor
  • olja till stekning (jag använde olivolja)
  • 3 msk tomatpuré
  • 200 g champinjoner
  • 1 msk japansk soja
  • 2 msk koncentrerad grönsaksfond
  • 1,5 dl vatten
  • 3 dl grädde
  • 1 msk vitvinsvinäger (missade jag att ha i)
  • 0,5 kruka gräslök (jag använde finstrimlad purjolök)
  • svartpeppar
  • salt


Servera med kokt ris.

Gör så här


  • Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen, Tar olika lång tid beroende på vilket ris du har. Riset bör vara klart samtidigt med halloumi-stroganoffen.
  • Strimla halloumi och paprika och hacka löken grovt. Fräs i het stekpanna tillsammans med lite olja med tomatpuré.
  • Skiva champinjonerna och tillsätt i pannan. Stek en minut till.
  • Häll på fond, vatten, soja och koka upp. Sänk värmen och slå på grädden. Sjud tills såsen kokat ihop. I receptet står det 30 minute men det är alldeles för länge. Jag lät det sjuda i ca 10 minuter.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Servera med ris.
Det här ska jag göra fler gånger. Därför jag lagt receptet här så jag snabbt ska kunna hitta det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar