2018-12-25

#julvanten, en KAL från Järbo

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten, del 1, version 1. Foto: ©nini.tjader.2018

Mellan större stickprojekt stickar jag nu för tiden antingen vantar eller sockor. Det går fort och är lagom okomplicerat. Ingendera kan man få för många av… Jag stickar dem bara till mig själv, inte till andra. Och ja, jag hinner använde dem också. Har man flera kan man växla mellan dem och de håller längre.

I år deltog jag i en s.k. KAL, en Knit Along för #julvanten. Anordnades av Järbo och beskrivningen var designad av Maja Karlsson, hon som gjort boken 35 vantar (som jag har).

En KAL, en Knit Along, går ut på att man tillsammans med andra stickar ett förbestämt objekt som man inte vet hur det kommer att bli. Mönstret/beskrivningen släpps i delar och man stickar varje del vartefter de släpps (eller senare). Julvanten har även en FaceBook grupp där man kan dela bilder och resultat och ställa frågor och få svar.

Länkar till de olika delarna hittar du längst ner här i inlägget.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
2-trådigt Kilafors Svenskullgarn. Foto: ©nini.tjader.2018

Eftersom jag har mycket restgarner/upprepningsgarner bestämde jag mig för att använda dessa och inte köpa något speciellt garn till vantarna. Det blev ett 2-trådigt 100% ullgarn från 70-80-talet, Kilafors Svenskullgarn. Basfärg ljusgrå, mönster i vitt, små färgdetaljer i rött. Klassiska julfärger med andra ord.

vantar, mittens, tumvantar
Första försöket på flerfärgs-stickning på åratal. Foto: ©nini.tjader.2018

Redan innan det här projektet dök upp hade jag testat att sticka fler-färgs med just de här garnerna. Men lyckades inte riktigt så repade upp. Tappade helt enkelt bort mig i det mönster jag provade. Det var också länge sedan jag sist stickade med flera färger.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten, del 1 och 2. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag stickade först del 1 + del 2 av beskrivningen. Båda vantarna. Då konstaterade jag att vantarna blev alldeles för stora för mig. Repade upp och började om med stickor nummer 3,5 istället för 4. Det blev mycket bättre.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten del 1 + 2, version 2. Foto: ©nini.tjader.2018

Stickade båda vantarna med växelvis strumpstickor, växelvis rundsticka. Inte Magic Loop, utan bara rundsticka helt enkelt. Att sticka båda vantarna med Magic Loop är inte min grej riktigt.

Beslöt mig tidigt för att skippa mönstret på tummen. Tycker inte det riktigt hör till.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten, färdig. Återstår att fästa trådar. Foto: ©nini.tjader.2018
När vantarna var klara återstod fästande av en herrans massa trådar. Var i valet och kvalet när jag stickade dem om jag skulle låta färgerna följa med upp hela vägen eller inte. Valde att inte låte dem följa med upp och klippte istället av. Tyckte det var för långt emellan färgernas återkomst i mönstret.
vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten, färdiga, innan blockning.. Foto: ©nini.tjader.2018
vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten, färdiga, innan blockning. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag gillar att stjärnan i handen finns med både på ovansida och undersida av vanten. Men att sticka små hjärtan på tummarna skippade jag. Tummarna är lätt förskjutna inåt på vänster och höger vante.

Och sen blockning.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Färdiga julvantar efter blockning. Ovansida. Foto: ©nini.tjader.2018
Efter blockning blev de betydligt snyggare. Jag gjorde en enkel blockning dvs våt trasa och strykning med strykjärn på ganska låg värme. Drog i dem för att forma och strök lite till, med trasa. Sen fick de torka.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Färdiga julvantar, efter blockning. Foto: ©nini.tjader.2018

Har lärt mig volanguppläggning och fick äntligen riktigt kläm på lettisk fläta. Har även lärt mig att göra tummar på ett sätt jag inte brukar göra. Att sticka tummen på det sätt som görs i beskrivning gick alldeles utmärkt. Men jag föredrar annars hur man stickar tummen i #garnomerasenklavantar, där man inte behöver hålla reda på om det är vänster- eller högervante. Varken när man stickar dem eller när de sen ska användas. Där blir båda vantarna lika.

vantar, mittens, julvanten, stickning, knitting
Julvanten, färdig, innan blockning. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag är nöjd med slutresultatet. De blev lite små i version två, men de fungerar på mina händer. Och nej, vantar behöver inte ha resår vid handlederna. De sitter på bra ändå.

Länkar till #julvanten beskrivning

Materialinlägg
Beskrivning del 1
Beskrivning del 2
Beskrivning del 3

Järbo har även anordnat en fototävling för #julvanten. Allt om den hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar