2017-08-09

Ljuva lammöron, lena och stickiga på samma gång

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-04-23. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har en grupp med lammöron, jättelammöron tror jag att de kallades när jag köpte dem. Dess riktiga namn är Stachys byzantina "Big Ears". Oansenlig blomning står det på växtlappen, 30 cm hög står det också. Mina är i år cirka en meter höga och blommar som bara den…

De står planterade precis under/framför vår doftsyren.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-06-08. Foto: ©nini.tjader.2017
Bladen är mjuka och lena och fantastiska att ta i. Förra sommaren fick de mjöldagg. Vilket jag läste mig till att växter kan få antingen av att det är för torrt eller att det är för vått… Förra sommaren var ganska normal såvitt jag minns. Jag rev bort alla angripna blad. I år har den bara fått en del bruna blad undertill. De river jag bort när jag ser dem eftersom vissna blad aldrig är särskilt snyggt…

I år läste jag någonstans att lammöron älskas av humlor… Hm. Blommor? Hade jag ditintills aldrig sett på dem efter att ha haft dem i några år. Men där i början av juni började blomanlag titta fram.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-06-09. foto: ©nini.tjader.2017
Riktigt lovande såg det ut. Men jag hade ingen som helst aning om hur blommor ser ut på lammöron. Det skulle bli en ny erfarenhet.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-06-16. Foto: ©nini.tjader.2017
Följde utvecklingen med spänning. Än kunde man inte se hur blommorna skulle se ut eller vilken färg de skulle få.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-06-18. Foto: ©nini.tjader.2017
Små ludna toppar, beige-gröna…

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-06-21. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomtopparna sträckte sig allt högre upp mot solen.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-06-27. Foto: ©nini.tjader.2017
Så äntligen kunde man se blommorna. Pyttesmå mörklila blommor. Runt dem är det "taggigt" och vasst.

lammöron, lambsears
Lammören 2017-07-01. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomstänglarna växte sig långa.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-07-01. Foto: ©nini.tjader.2017
lammöron, lambsears
Lammöron 2017-07-01. Foto: ©nini.tjader.2017
Och humlorna?

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-07-02. Foto: ©nini.tjader.
Jodå. Särskilt på eftermiddagar och kvällar surrar det och rör sig i lammöronens blommor. Det är kvällssol på den rabatten. Och det är trängsel i blommorna. Tidigare år har humlorna hållit till i solbruden bredvid. I år föredrar de lammöronen.

lammöron, lambsears
Lammöron 2017-07-01. Foto: ©nini,tjader.2017
Det enda problem jag har med lammöronen är att de nu blivit så höga så när det regnar – vilket i år varit rätt sällsynt – så lägger sig lammöron ner längs marken. Jag brukar försöka palla upp dem in i syrenbusken, men det fungerar ju bara med de bakersta lammöronen. Efter ett par dagars torka har de rest sig igen.

lammöron, lambsears
Lammöron med humla. 2017-07-04. Foto: ©nini.tjader.2017
De blommar fortfarande snällt till humlornas stora glädje.
Förhoppningsvis blir de lika fina även nästa år.

lammöron, lambsears
Syren, lammöron och solbrud. 2017-07-22. Foto: ©nini.tjader.2017

2 kommentarer:

  1. Hej, fick slänga alla mina Big Ears eftersom de fick mjöldagg gång på gång. För att odla fram storbladiga lammöron krävs det mycket gödsel och den får då för mycket kväve, det blir en typ av broilerväxt. Konsekvensen av övergödningen blir att örtens motståndskraft mot mjöldagg minskar. Lammöra behöver mager kalkrik jord. Fast jag har tagit bort dem så har mjöldaggen spridit sig till andra växter som t.ex. bergsklint. Så undvik att köpa Big Ears.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig haft mjöldagg på varken mina lammöron Big Daddy eller Bergklint. Mjöldagg kan uppstå av många anledningar, både att det är för varmt och torrt och för att det är för fuktigt och vått. Vilken växt som helst kan få mjöldagg./

      Radera