2017-08-17

Kaktusblomma

kaktus
Kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag har en gammal kaktus. Minns inte hur länge jag haft den. Fick den av f.d. grannen Monica när vi bodde grannar i Vårby Gård en gång i världen. Från början var den planterad i två krukor. Sedan hittade jag en kruka på Ikea där båda fick rum. Där har den stått sedan dess.

Den får hela tiden nya "barn". Ibland sätter jag dessa i ny, egen kruka. Oftast kastar jag dem bara eftersom det tar evigheter innan det blir något av de små-kaktusar den producerar (flera år faktiskt). Eller så faller de av av sig själva med helt färdig rot hängandes på den. Antar att det är så den förökar sig i naturen.

Just nu behöver den få lite ny jord. Jag ser hur den sjunker längre och längre ner i krukan. Men jag ville inte plantera om den medan blomanlagen fanns där.

kaktus
Kaktus. Foto: ©ninij.tjader.2017
Då och då försöker den blomma. Det kommer liksom små tofsar på den. Det är blomanlagen. För det mesta faller tofsarna/blomanlagen av och blir inget.

kaktus
Kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017
Men ibland så sätter "tofsarna" fart och växer ut till blomknoppar. Då gäller det att bevaka den så att man hinner se när den blommar, OM nu blomman slår ut innan den faller av.

kaktus
Kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017
Det tog ungefär två dygn att komma så här långt.

kaktusblomma
Kaktusblomma i knopp. Foto: ©nini.tjader.2017
I stadiet ovan är det inte långt kvar till att slå ut. Då tittar man på den flera gånger om dagen för att se hur långt den kommit. För fort går det.

kaktusblomma
Kaktusblomma. Foto: ©nini.tjader.2017
Naturligtvis föll den av när den höll på att slå ut.
Så jag placerade den i vatten i en liten vas.

kaktusblomma
Kaktusblomma. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomman blev den här gången cirka 10 cm i diameter. Den stod ungefär två dygn.

kaktusblomma
Kaktusblomma. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomman är så vacker. Synd att den inte står längre än vad den gör.

kaktusblomma
Kaktusblomma. Foto: ©nini.tjader.2017
Sen var det slut.

kaktusblomma
Kaktusblomma. Foto. ©nini.tjader.2017
Kaktusen hade fyra blomanlag till att börja med. Två föll av. En blev en blomma som föll av. Återstår ett blomanlag. Om det blir något av den är ovisst. Ibland står den så, med blomtofsen, i flera veckor innan något händer eller att den ramlar av.

kaktus
Kaktus. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar