2017-08-07

Lite ny jord och större kruka gjorde susen för mina oxalis

oxalis
Min gröna oxalis, 2016-08-05. Foto: ©nini.tjader.2017
För ett år sedan köpte jag en liten grön oxalis för den födelsedags-check jag fick från Plantagen. Det vill säga, jag bytte ut en bukett med rosor mot en liten krukväxt med Plantagens goda minne. Idag ska jag göra detsamma. En bukett rosor håller ju inte särskilt länge… Det är roligare med växter som fortsätter leva mer än ett par dagar. Vad det blir den här gången beror på vad de har just nu.

Jag planterade den gröna oxalisen i ny kruka när jag kom hem med den och som ovan såg den ut då. Den har stått i den krukan tills den 30 maj då jag planterade jag om den, och dess röda kompis i större krukor med ny jord.

Sen har det varit rena växtexplosionen. De har växt som bara den och blommar riktigt mycket.

oxalis
Grön oxalis, 2017-07-10- Foto: ©nini.tjader.2017
Den gröna oxalisen fick stå i hörnet mellan mina två köksfönster efter omplanteringen. Växterna trivs ju där. Ingen direkt sol, men ljus både från söder och väster.

Den växte lite för mycket med den placeringen och blev också för tung för piedestalen som inte får ha tyngre krukor än max 7 kg på varje plattform. Så nu är den flyttad igen. Den här gången till sovrummet.

oxalis
Grön oxalis 2017-08-07. Foto: ©nini.tjader.2017
Den stod där även i vintras, med extra belysning från lysrör.

oxalis
Grön oxalis, 2017-08-07. Foto: ©nini.tjader.2017
Även den röda oxalisen har vuxit bra efter omplanteringen och byte till större kruka.

oxalis
Röd oxalis, 2017-07-10. Foto: ©nini.tjader.2017
Den röda oxalisen står kvar i på sidobordet innanför fönstret i vardagsrummet. Där är det västerläge och lite mörkare för den än vad den gröna har. Men den har också vuxit mycket sen den fick ny jord och ny kruka.

oxalis
Röd oxalis, 2017-08-05. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag delade inte på någon av mina oxalis den här gången heller. Nästa gång…

oxalis
Vild oxalis, 2017-08-05.. Foto: ©nini.tjader.2017
Den vilda oxalisen – som har gula blommor – växer också så dt knakar lite varstans i trädgården. Som ovan i gruset närmast husväggarna… Den är trevlig men sprider sig lite väl mycket. Dags att rensa bort den igen. Den kommer nog tillbaka nästa år igen även om jag rycker bort det som finns nu…

oxalis
Vild oxalis, 2017-08-05. Foto: ©nini.tjader.2017
Mer om min röda oxalis hittar du här.
Mer om min gröna oxalis hittar du här.
Omplanteringen gjordes den 30 maj 2017. Läs mer om den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar