2017-08-12

Lite orkidévård

orkideer, orchids
Orkidéer. Foto: ©nini.tjader.2016

Jag experimenterar för närvarande med mina sex (6) orkidéer. De är alla gamla och jag har haft dem i många år. Den "nyaste" är cirka sex år gammal. De andra är äldre.

Jag är lite trött på dem, så om experimenten inte skulle gå bra så gör det inte så mycket. Jag har på allvar tänkt slänga ut några av dem.

I större delen av sina liv har de bott i orkidébark och mått bra av det. Och fått orkidénäring lite då och då. När mina orkidéer i höstas började krypa ur sina krukor för att de hade så mycket rötter insåg jag att de behövde omplanteras och rötterna ansas och klippas bort där det behövdes.

Bara en enda av mina orkidéer har dött.
Jag har aldrig haft ohyra på dem.
De har bott i alla sorters krukor över åren. Genomskinliga i plast stående i ytterkruka, genomskinliga i glas. Halvtransparenta i plast utan ytterkruka. Har aldrig märkt någon skillnad i växtkraft eller blomvillighet med det ena eller det andra.

Det enda jag inte provat är orkidémossa.

En kort period testade jag lecakulor med vatten och genomskinliga glasvaser.
Det gillade de inte.
Tillbaka till orkidébark.
Och de där tråkiga orkidékrukorna i plast som verkligen är FULA. Det finns ett fåtal i glas, halvtransparenta, på marknaden. Men de är precis lika fula som plastkrukorna.

Sen har jag läst om orkidéer i vatten (och är med i några FaceBook-grupper om orkidéer).
Lite vatten längst ner i glasvas/glaskruka så bara rötterna når vattnet, och inte rotstocken, ska räcka.

Så nu har jag haft dem så ett tag. Det fungerar bra. Inget hokus-pokus med särskilt vatten (som en del förespråkar), inga anti-alg-medel eller så heller. Bara vanligt kranvatten. Ingen orkidénäring.

Det enda man måste göra om man ska ha orkidéer i vatten är att byta vattnet regelbundet, diska vaserna/krukorna noggrant. Skölja av plantorna. Låta plantorna torka mellan vattenbytena. Hålla koll på rötterna och klippa bort de rötter som blir mjuka eller börjar ruttna.

Inte särskilt komplicerat. En del gör det väldigt komplicerat…

orkide, orchid
Orkideer på tork mellan vattenbyte. Foto: ©nini.tjader.2017
Just nu i augusti har de alla viloperiod (semester?) efter att ha blommat sen i början av januari. Den sista blomman föll av häromdagen. En av dem (den helt vita), har ny blomstängel som kommer från en gammal stängel och ser lovande ut.

Jag har små skyltar till dem så jag vet vilken orkidé som är vilken. I övrigt ser de ju alla likadana ut när de inte blommar.

glasvaser
Diskade vaser på tork. Foto: ©nini.tjader.2017
Sen är det bara ner med dem i vasen med kranvatten igen.

orkide, orchid
Orkidé i vatten. Foto: ©nini.tjader.2017
Mina vaser är en blandning av vaser från Ikea, Myrorna och Bauhaus eller Hornbach. Alla genomskinliga.

Jag använder i vissa fall små grillpinnar som stöd så de inte ska åka ner för långt i vasen och doppa rotstocken. Stödpinnar i vattnet är no-no. "Främmande" objekt i vattnet är också no-no. Jag har sex stora ampelliljor i ampel ovanför dem i ett fönster. Dessvärre blommar de alla just nu och släpper sina små blommor rakt ner i vattnet.

Då får man byta vatten oftare.
Går det så går det. Det verkar gå.
Har alltid sagt att orkidéer är den enklaste blomman att ha hemma. Den kräver så lite. Men visst kan man göra det komplicerat för sig. Jag har inte sett att det behövs.

De behöver ljus men helst inte direkt sol så här års. Solen bränner dem och torkar ut bladen. Nuddar ett blad fönstret och det är sol där får de lätt brännskador, som inte läks.

Mina två köksfönster är ett i söder och ett i väster. Just nu ser de ut som på bilden nedan.

Växten som växer längs de två fönstrens ovansida är en gammal philodendron som jag haft i många år. Den gröna växten i hörnet är en frisläppt – dvs den har ingen stödbåge – doftranka, som efter omplantering i ny jord och ny större kruka även den nu nått taket och gardinstången sen den fick en stödpinne för en av de snabbväxande rankorna. Ampelliljorna bor i Ikeas ihopkopplade amplar.

köksfönster, kitchenwindow, plants, krukväxter
Mina köksfönster just nu, 2017-08-10. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar