2017-08-02

Årets dagliljor

daglilja
Årets dagliljor 2017. Foto: ©nini.tjader.2017

Jag har ett antal dagliljor i en av rabatterna. Ursprungligen kommer de från en av föreningens rabatter. När föreningen skulle gräva om och göra om föreningens rabatter fick vi fritt fram att ta hand om befintliga växter. Mina dagliljor kommer därifrån.

Förra året hade jag bara två blommor på dagliljorna. Det var de mörkröda. Fler kom inte. Men ruggen med blad till dagliljorna är vackra som de är tycker jag. I år är den större än någonsin tidigare.

daglilja
Dagliljan då den trängdes med aronia-busken. Foto: ©nini.tjader.2017

Till i början av juli trängdes dagliljorna med en aronia-buske. Flyttade bort den i början av juli så dagliljan fick mer plats (och aronian en mycket bättre placering).

daglilja
Hagel och daglilja 2017-07-03. Foto. ©nini.tjader.2017

Den 3 juli i år hade vi en hagelstorm som gick rätt hårt åt just dagliljan på dess bakre sida närmast huset. Haglet slog sönder en hel del av bladen där, men blomanlagen klarade sig. Dagliljan står så att när det haglar eller regnar hårt får jag ett vattenfall från taket ner på hörnet när stuprännan inte kan ta hand om allt vatten (eller hagel). Allt faller direkt ner på dagliljans rugge.

daglilja
Dagliljorna i april 2017. Foto: ©nini.tjader.2017

Dagliljorna vissnar ner helt på hösten och "försvinner" över vintern. På våren kommer de upp som små gröna rosetter. Då ser man var de finns, men inte hur mycket det kommer att bli.

daglilja
Daglilja med blomknoppar. Foto: ©nini.tjader.2017
Blomknopparna dyker upp först i början av juli och växer sig sedan höga, högt över bladen. Tills dess får man hålla till godo med bladen.

daglilja
Daglilja med blomknoppar. Foto: ©nini.tjader.2017

I år är det massor med blomanlag och hitintills har tre olika färger slagit ut. Fler blommor kommer, men jag tror inte det blir fler färger. När blommorna är i tidig knopp är det omöjligt att säga vilken färg det ska bli. Det ser man inte förrän de börjar slå ut.

daglilja
Utslagen daglilja. Foto: ©nini.tjader.2017
Den första som slog ut i år var aprikos-gul-rosa med mörkröd mitt.

Blommorna står bara en enda dag (ungefär), därav namnet.

daglilja
Daglilja med blomknoppar. Foto: ©nini.tjader.2017
Samtidigt med den första utslagna blomman såg knopparna på en del andra ut som ovan. Ett helt annat utseende.

daglilja
Blommande daglilja. Foto: ©nini.tjader.2017
När den slog ut visade den sig vara helt röd-orange i en lysande färg med gul mitt.

daglilja
Blommande daglilja. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag gillar de här lysande röda dagliljorna.

daglilja
Blommande daglilja. Foto: ©nini.tjader.2017
Samtidigt fortsatte den blekgul-rosa med röd mitt att blomma.

daglilja
Blommande daglilja. Foto: ©nini.tjader.2017
Senast (den 29 juli) slog den tredje sorten ut. Den är mörkt röd/rödlila. Det var den enda sort som blommade förra året.

Jag gör inget speciellt med mina dagliljor. River bort vissnade blad. Lite gödselblandad jord på våren. Ser till att de inte blir torra. De gillar vatten. Plockar bort vissnade blommor. Varje blomstjälk har flera blomknoppar i grupp, men det är oftast bara en i taget av dem som blommar, ibland någon mer. I övrigt gör jag inget med dem. Ser bara till att de överlever.

Tre sorters blommor är det just nu. Tror inte att det blir någon mer färg på de knoppar som ännu inte slagit ut. Men det är gott om icke utslagna blomknoppar.

Eftersom dagliljorna nu fått mer plats i rabatten förväntar jag mig att de ska bli ännu fler nästa år.
Här kan du läsa mer om dagliljorna hos Odla.nu.

daglilja
Blommande daglilja. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar