2017-02-18

Mina orkidéer blommar som bäst just nu

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto:©nijni.tjader.2017
Mina orkidéer blommar som bäst just nu. Jag har sex stycken, samtliga brudorkidéer (phaleanopsis). Jag har haft dem i många år. De äldsta är minst tio år gamla eller så. De blommar vanligtvis en eller två gånger per år. Senast var i höstas, och så nu då. Men det kan ta lång tid ibland innan de blommar om.

Samtliga står nu i glasvaser utan avrinning. De har leca-kulor i botten av vasen och sedan vanlig s.k. orkidéjord, dvs någon sags bark. Jaghar aldrig använt mossor eller något annat till dem. Tidigare stod de i bark i små halvgenomskinliga plastkrukor med avrinning, men efter att under en längre tid ha testat med en av dem i en glasvas utan avrinning så fick samtliga den lösningen när jag planterade om dem. Man får vara observant då att de inte får för mycket vatten. Duscha ibland och vattna försiktigt när det ser helt torrt ut eller om bladen börjar kännas "svampiga" och trötta. Mina orkidéer har aldrig haft ohyra. En enda har jag genom åren haft död på. Det var efter ett vattenexperiment som inte fungerade.  Men i övrigt är de väldigt oproblematiska. Orkidéer är nog de mest lättskötta krukväxter som finns. Vackra då de blommar, jättetråkiga då de inte blommar.

Jag sätter små skyltar i krukorna där jag skrivit vilken färg de har eftersom de alla ser likadana ut när de inte blommar.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Den ovan är den enda som inte blommar än i den här omgången. Å andra sidan var det den som blommade sist och längst i höstas. Men knoppar är på väg. Bara att vänta. Den ska bli lila. Har för mig att den är helt lila på både de yttre och de inre blombladen.

Mina orkidéer står i mina två köksfönster. Det ena fönstret vätter åt söder, det andra åt väster. Det är väldigt ljust i det här hörnet. Tidigare stod orkidéerna i vardagsrumsfönstret som är ett västerfönster. Där ville de varken växa eller blomma. När jag flyttade dem till köket blev det fart på dem och så har det fortsatt vara. De ska inte stå i direkt sol sägs det… men mina verkar gilla det.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag misshandlade just den här en del nyligen. Testade att sätta den i bara vatten (och lite leca-kulor i botten). Det gillade den inte. Tog upp den igen, sköljde av den,  tog bort mjuknande, ruttnande rötter, tvättade leca-kulorna, lät plantan torka i två dygn. Sen tillbaka med leca-kulorna och därefter vanlig bark för orkidéer och ner med plantan i barken igen.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Innan jag för en del veckor sen planterade om samtliga sex orkidéerna så bodde tre av dem i en ampel i fönstret och blommorna hängde vackert över kanten. Nu när de fått större krukor att bo i kan de inte längre vara kvar i ampeln vilket fick till följd att vissa av dem, som den här vita som har jättestora blommor, fick bli uppstagade rakt upp igen för att få plats i fönstret. Och för att på bästa sätt visa upp sina blommor.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Den gula orkidéen har två stänglar i år. Än så länge klarar den sig utan stöd för blomstänglarna.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Den mörklila med betydligt mindre blommor än de andra behövde också stöd när den inte längre bor i ampeln.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Den här ovan, som är min äldsta orkidé, har inte heller något stöd.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Så här ser blommorna ut på den. Gillar färgkombinationen med två sorters rosa-lila. Den är nog minst tio år gammal.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Den vita med lila kanter är också en av mina äldsta orkidéer. Blommorna ser ut som exotiska fjärilar…

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Det här (ovan) finns längst ut på en gammal, fortfarande levande, före detta blomstängel på den lila orkidé som ännu inte slagit ut sina blommor. Det har funnits där i åtskilliga månader. Sen i somras tror jag. Vad blir det av det? Blommor? En ny liten planta? Återstår att se. Lång tid tar det i alla fall.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Den gula, i år tvåstänglad, är en bra blommare. Blommorna på den brukar hålla sig fina i flera månader innan den ger upp.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Och den helt vita är pampig med sina stora blommor.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Orkidéer är fascinerande blommor. Titta riktigt nära på blommorna. Varje sort har sina egenheter.

Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Brudorkidé phaleanopsis
Brudorkidé phaleanopsis. Foto: ©nini.tjader.2017
Som sällskap till orkidéerna finns just nu också den sista amaryllisen, en Merry Christmas… Blomman har just slagit ut. När den blommat klart och tjälen gått ur jorden där ute gräver jag ner den någonstans utomhus. Den är pampigt röd och stor. Löken har haft två blomstänglar tidigare, korta och med ynkliga blommor som inte ville slå ut. Men den här sista stängeln…

amaryllis "merry christmas"
Amaryllis "Merry Christmas" 2017-02-18. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar