2019-12-31

Förkläde av vaxduk

förkläde, apron, vaxduk, oilcloth
Förkläde av vaxduk. Foto: ©nini.tjader.2019

Har börjat gräva mig neråt i min projektkorg. Första projektet blev ett förkläde av vaxduk.

förkläde, apron, vaxduk, oilcloth
Det gamla förklädet. Foto: ©nini.tjader.2019

Mall till det var ett annat förkläde av vaxduk som jag köpte någonstans under en utflykt med grannen. Det förklädet har sedan länge sett sitt bäst-före-datum.

förkläde, apron, vaxduk, oilcloth
Det gamla förklädet. Foto: ©nini.tjader.2019
Det var lurvigt på baksidan och ingrott smutsigt på framsidan.

Så jag offrade en röd vaxduk som skadats av något som var för varmt och dessutom hade en del revor i det.

Lade ut vaxduken på golvet och det gamla förklädet ovanpå och ritade av det och klippte sen efter de linjer jag ritat med spritpenna.

Sen sydde jag på en snedslå runt kanterna som liksom på det gamla förklädet också fick vara knytband.

Snabbt projekt.

förkläde, apron, vaxduk, oilcloth
Förkläde av vaxduk. Foto: ©nini.tjader.2019
Så nu har jag ett helt nytt förkläde. Jag måste ha förkläde i vaxduk eftersom jag alltid av någon anledning får vattnet på mig när jag diskar. Tygförkläden fungerar inte för mi eftersom de blir våta och därmed även jag blir våt.

Nästa gång jag behöver göra ett nytt förkläde använder jag det nu nya röda som mall.

förkläde, apron, vaxduk, oilcloth
Nya förklädet av vaxduk på plats. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar