2019-11-12

Två mössor, beanies

tvåfärgadbrioch, twocoloredbrioche, mössa, beanie
Två mössor, beanies. Foto: ©nini.tjader.2019
Att sticka mössor är ingen utmaning och inte särskilt roligt heller… Det går för fort. Att jag alls gjorde det var att jag ville lära mig själv hur man gör två-färgad brioche (patentstickning).

Egentligen använder jag nästan aldrig mössor, men häromdagen frös jag om öronen och tänkte att det kanske kunde vara bra att ha ett par mössor.

Garn: drops Baby Merino, 100 % superwash wool
Garnåtgång för de här två mössorna: totalt 100 gram, dvs 50 gram av varje färg.
Stickor 3,5

ribbstickadmössa
Resårstickad mössa. Foto: ©nini.tjader.20129

Den vänstra mössan är gjord i resårstickning 1 avig 1 rät. 90 maskor. Stocka tills den är lagom stor och minska sedan för toppen jämnt fördelat över varvet tills det är så få maskor kvar att garnet kan dras igenom de kvarvarande maskorna och fästas.

tvåfärgadbrioch, twocoloredbrioche
Brioche-beanie. Foto: ©nini.tjader.2019

Den högra mössan är gjord i två-färgad brioche (patentstickning).  Den var INTE rolig att sticka och är full med fel. Men för att vara första (och sista) gången ja sticka två-färgad brioche är den godtagbar, men inte så mycket mer. Här 91 maskor, stickor 3,5. Sticka tills den är lagom stor och minska jämnt fördelat över varvet tills det är så få maskor kvar att garnet kan dras ignom dem och fästas.

babymerino
Drops Baby Merino. Foto: ©nini.tjader.2019
Garnet köpte jag från Yll & Tyll i Uppsala via Internet. De har den snabbaste leveranstiden jag upplevt någonstans från. Tro det tog 2 dagar totalt från beställning till leverans.

Jag har fortfarande 50 gram kvar av varje färg. Vad det ska bli vet jag inte just nu. Halsvärmare kanske. Garnet är extremt mjukt och elastiskt och kliar inte. Ett krav för min del för att ha det direkt mot huden.

tvåfärgadbrioch, twocoloredbrioche
Två-färgad brioche. Foto: ©nini.tjader.2019

Att sticka två-färgad brioche

Att sticka två-färgad brioche (patentstickning) var en utmaning i sig, men inte särskilt kul. Jag repade upp hur många gånger som helst innan det började se ut som det var tänkt. Meningen är att det ska bli en färg på ena sidan arbetet och en annan på den andra. På respektive sida ser man den andra färgen som en bottenfärg. Vanlig patentstickning kunde jag sen tidigare, men den här med två färgar ahr länge fascinerat mig. Det blev många fel i stickningen. Jag vände exempelvis på färgerna vid ett par tillfällen. Det var inte meningen, det bara blev så… och jag valde att inte repa upp när det hände. Det blev en effektrandning istället.

Hur man stickar två-färgad brioche lörde jag mig via sajter på nätet och via filmer på YouTube. Jag föredrar personligen skrivna beskrivningar, rad för rad, utan för många stick-förkortningar. Jag började med en beskrivning på engelska som i princip inte innehöll något annat än förkortningar… omöjlig att sticka från. Sen hittade jag den här beskrivningen (på engelska) och den lyckades jag följa.

Länkar om två-färgad brioche:
.... det finns många fler om du googlar på two-colored brioche och två-färgad brioche.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar