2019-11-10

Torgvantar till Ulla

torgvantar
Ullas torgvantar. Foto: ©nini.tjader.2019

Jag stickar gärna vantar eller sockor mellan lite större stickprojekt. De blir som en vila. Senast gjorde jag ett par torgvantar till Ulla av restgarner. Jag använde det mörkgröna och det vita från koftan jag stickade i vårasGarnet är Kempes 2-trådiga 100% ull.


torgvantar
Ullas torgvantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Att göra en torgvante är inte svårare än att göra en vanlig vante men utan fingertopp och tummetopp. Vilken slags tumme man gör är valfritt. Jag gör vanligtvis Garnomerasenklavantes tumme eftersom båda vantarna då blir likadan oavsett vänster eller höger. Just på den här vanten blev det mer fel än rätt vad gäller tumkilen. Men det blev en tumkil.


torgvantar
Ullas torgvantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Början på vanten är vanlig slätstickning i ca 7-8 varv. Det bir en rullkant av det när man stickar i slätstickning. Mudden är inte i resår utan jag fortsätter i slätstickning och stickar en maska grönt och en maska vit. Jag fortsätter mudden tills den känns "lagom" lång.


torgvantar
Ullas torgvantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Mönstret är vartannat varv 1 vit + 3 gröna och vartannat varv 1 grön + 3 vita. Vid tumkilen blev det en hel del fel men det syns inte om man inte tittar noga…

Handen avslutas med enbart grönt i resårstickning 1 avig 1 rät så långt som känns bra för den hand som ska bära vanten. Vantens tumme är de maskor som blir av tumkilen plus några som läggs till mot handens maskor så det glapp som annars blir där fylls ut. Även dessa maskor är 1 avig 1 rät i resårstickning i några varv.


torgvantar
Ullas torgvantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag gillar torgvantar. De värmer tillräckligt runt handlederna och för handen men lämnar fingrarna fria för att exempelvis hantera smartphone eller vad man nu ska plocka med utan att behöva ta av sig vantarna. När det blir riktigt kallt är dock tumvantar det som värmer mest. Men de måste man ta av sig för att hantera mobilen etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar