2019-09-10

Ett par sockor till…

Första sockan. Foto: ©nini.tjader.2019
Mellan större stickprojekt så stickar jag gärna och ofta ett par sockor. Jag växlar då mellan antingen nerifrån-och-upp sockor (det vill säga att man börjar vid tårna) och uppifrån och ned (där man börjar med muddarna.

Den här gången blev det traditionella uppifrån-och-ner.

sockor
Sockor. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag använder en standardbeskrivning från Opalgarn som kom med de första nystanen av Opalgarn för sockor jag köpte hos Pia för ganska länge sedan. Jag gjorde tre avvikelser från beskrivningen. Dels gjorde jag mudden med 2 aviga 2 räta istället för en avig en rät. Dels gjorde jag början på mudden, hälen och tån i avvikande svart Opalgarn.

Dessutom gjorde jag för första gången en förstärkt häl. Inte så svårt på själva hällappen men när man svänger hälen till undersidan gjorde jag helt fel. Inte för att det syns… Nästa gången går det förhoppningsvis bättre.

Garnet är 4-trådigt Opalgarn för sockor. 75% ull, 25% polyamid (för hållbarhetens skull). Stickorna är nummer 2,5 och i bambu. Vassa, så man sticker sig om man är oförsiktig.

Jag har ju en hel del Opalgarn eftersom jag i våras vann 5 stycken 100 grams nystan från Opalgarn på Stockholmsmässsan vid Sy- & Hantverksmässan.  Jag valde då dels en-förgat, dels självrandande. Jag har fortfarande flera sorter/färger/mönstringar kvar som jag inte använt än. Så det kommer att bli fler sockor framöver.

Just de här stickar jag vid sidan av en tjock kofta i grekiskt ullgarn. Den är så tung att sticka (trots rundstickor) så jag kan inte sticka hur länge som helst på den utan att få ont i händerna. Då växlar jag om med sockstickning emellan.

Just de här sockorna kom till mycket framför TVn och serien "The Good Fight", en advokatserie på HBO som är fortsättningen efter "The Good Wife" som jag sett alla avsnitt av. "The Good Fight" är ännu bättre och med en hel del politiska vinklingar och anti-Trump i handlingen. Den är mycket bra. En fjärde säsong är utlovad. När jag såg slut tredje säsongen och stickade på de här sockorna råkade det sig som så att jag var så inne i serien att jag glömde byta garn till svart för hälen på socka nummer två… Det upptäckte jag först när jag hade börjat på foten. Så det fick vara så. Det gör inget. Vem kollar färgen på en sockornas hälar?

sockor, ullsockor
Sockor. Foto: ©nini.tjader.2019
sockor, ullsockor
Sockor. Foto: ©nini.tjader.2019
sockor, ullsockor
Sockor. Foto: ©nini.tjader.2019


1 kommentar:

  1. Vackert gjort arbete. Jag uppskattar alltid mina egna saker.

    SvaraRadera