2019-09-14

Det är skillnad på tomater och tomater

 tomater, tinytim
Tiny Tim tomater. Foto:©nini.tjader.2019
Det är skillnad på tomater och tomater. Antingen köper man dem på ICA (eller annat ställe som säljer tomater) eller så odlar man dem från frö, eller så köper man en färdig planta och låter den växa upp och skapa tomater.

icatomater
Tomater från ICA. Foto: ©nini.tjader.2019
Det är inget större fel på tomater som man köper på ICA. Det är bara att hoppas på att de smakar gott. För det mesta är de rätt OK tycker jag. (Ja jag såg den dåliga tomaten på bilden ovan och kastade den efter att jag tagit bilden).

Det är inget fel på tomater man drar upp från frön heller. Beroende på sort och väderlek (mängden sol och värme) blir de oftast helt OK. Men det är mycket pyssel med att drs upp från frö, många moment. Jag gjorde det för två år sedan men troligen aldrig igen. Alldeles för mycket jobb med det.

 tomater, tinytim
Tiny Tim tomater, 2019-09-05. Foto: ©nini.tjader.2019

Årets tomatplanta är en Tiny Tim, köpt hos Zetas som färdig, kraftig planta någon gång i slutet på maj. Grannen och jag köpte varsin planta.

 tomater, tinytim
Tiny Tim tomater 2019-09-02. Foto:©nini.tjader.2019
Tiny Tim har gett tomater hela sommaren och fortfarande kommer nya blommor och nya tomater. De är väldigt goda. Slår alla andra tomater jag smakat.

 tomater, tinytim
Tiny Tim tomater. Foto: ©nini.tjader.2019
Plantan blev högre än förväntat så den behöver stöd. När den står på bänken som ovan har den skydd mot ösregn av grannens ovanpå balkong. Blåser det riktigt hårt ställer jag ner den på golvet på uteplatsen så den inte ska blåsa omkull. Min uteplats har västerläge och mycket sol från ca 11:30 till 19-tiden. på sommaren går temperaturen upp emot 42° i solen och då går det inte att vara här. Men tomaterna gillar det bara de får tillräckligt med vatten.

En bra sak med Tiny Tim är att den tomatorten inte behöver tjyvas (det vill säga att man klipper bort sidoskott som kommer på plantan). Köper nog samma sort nästa år igen. Men än är inte säsongen slut även om temperaturskillnaderna mellan natt och dag gör att vissa av tomaterna har en tendens att spricka där på plantan. Och hinner de inte mogna ute så går det fint att ta in dem och eftermogna inomhus.

Jag älskar tomater. De är mitt bästa godis.

Länkar till tidigare inlägg om tomater här i bloggen:
Tomatfrö från köpta tomater
Skulle ju inte fröså något i år
Jodå det växer
Tomaterna är skördade (inklusive två recept)
Grön tomatmarmelad och inlagda tomater


humla, tomater, tinytim
Humla vilar på tomat. Foto: ©nini.tjader.2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar