2019-02-07

Tå-upp sockor med häl med förkortade varv

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Tå-upp sockor. Klara. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu har jag stickat 4 stycken tå-upp sockor. Det vill säga man börjar från tån på sockan och stickar uppåt. Hela experimentet handlade om att lära mig sticka tå-upp-sockor, att testa olika sätt att göra förstärkt häl, att göra en bumeranghäl/häl med förkortade varv och att göra en elastisk avmaskning,

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Första sockan. För stor. Foto: ©nini.tjader.2019

Först gjorde jag en socka. Den blev för stor. Att den blev för stor berodde på att jag stickade förstärkt häl under hela fotsulan plus hälen. Eftersom man då vartannat varv har varannan maska lyft så blir höjden på varven lägre än när man stickar normalt. Jag stickade ju bara så på undersidan av sockan. Översidan var vanlig stickning 3 räta en avig. Så där blev varven större/högre än på undersidan (sulan) av sockan. Inte bra.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Andra sockan. För liten. Foto: ©nini.tjader.2019
Sen gjorde jag en socka till. Den blev för liten. Här skippade jag tekniken för förstärkt häl på undersidan av sockan och stickade helt enkelt undersidan med en avig och en rät i enkel resårstickning. Men jag hade inte riktig koll på maskantalet som behövdes så den blev för liten.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Båda första sockorna. En jämförelse. Foto: ©nini.tjader.2019
Här (bildan ovan) ser man tydligt storleksskillnaden på de två första sockorna. Kunde tränga in foten i den mindre, men den var på tok för liten.

Så jag repade upp båda sockorna och började om från början. Nu visste jag ju hur de skulle vara. Nu gjorde jag två sockor, det vill säga ett par, i rätt storlek (för mig).

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Sockans tå. Foto: ©nini.tjader.2019

Tån

Beskrivningen för hur uppläggningen för tå-upp socka skulle göras hittade jag via ett FaceBook inlägg från tidningen Land. Där finns även bilder för hur det ska gå till.

Jag lade upp 13 maskor med vanlig uppläggning över två strumpstickor av storlek 2,5. Sen drog jag ur den ena strumpstickan och vände på arbetet och plockade upp ytterligare 13 maskor på andra sidan av det upplagda. Därefter bytte jag till rundsticka i storlek 2,5 och stickade runt ett varv med slätstickning/rätstickning.

Man brukar kalla det här för Magic loop för att man har kvar en ögla av rundstickans kabel som hänger ut i änden på arbetet. Jag gör på sockan  så att kabel-öglan från rundstickan hänger ut efter halva antalet maskor för sockan.

På varv två ökade jag en maska genom att sticka 1 rm i den främre maskbågen och 1 rm i den bakre maskbågen i samma maska, dels i den första maskan på varvet, dels i den sista innan maskorna tar slut och man vänder på arbetet. Sen likadant på andra sidan sockan. Dvs 4 nya maskor på varvet. Det här gör man vartannat varv tills man har så många maskor att det blir lagom för fotens bredd. Mät direkt på foten. När sockans tå är lagom lång stickade jag ett par extra varv med rätstickning innan jag bytte till självrandande garn.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Socka under arbete. Foto: ©nini.tjader.2019

Foten

Från det att jag bytte garn stickade jag 3 räta en avig på hela översidan av sockan och 1 rät och 1 avig på hela undersidan av sockan. Det fortsatta jag med tills foten var lagom lång ( i mitt fall 20,5 cm) och det blev dags för hälen.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Hälen. Foto: ©nini.tjader.2019

Hälen

Hälen är en så kallad bumeranghäl eller häl med förkortade varv. På engelska heter den Fish Lips Kiss Heel… Det finns många beskrivningar och YouTube videor som beskriver hur den görs. En beskrivning finns även beskrivningen i Land (se länk ovan). De flesta beskrivningar är svårtolkade och/eller obegripliga. Men jag har hittat en hos http://hjalpstickan.se/halskolan-forkortade-varv-och-dubbla-maskor som är begriplig och har bra illustrationer. Det är den beskrivningen jag har använt.

Jag bytt till enfärgat svart garn och jag stickade hälen med 1avig 1 rät precis som undersidan på sockan. Och gjorde två varv runt hela foten mellan de två delarna av hälen. För att göra de förkortade varven flyttade jag över hälften av sockans maskor på tre strumpstickor (samma storlek som rundstickan) med maskantalet delat i tre. På de tvåvarven runt hela sockan återgick jag till rundstickan och flyttade sen igen tillbaka halva maskantalet på tre strumpstickor för del två av hälen.

Mudden

När hälen var klar gjorde jag ett par extra varv på rundstickan med 1 avig 1 rät på baksidan av sockan samtidigt som jag bytte tillbaka till det självrandande garnet och 3 räta 1 avig på ovansidan av sockan. Därefter övergick jag till att sticka 3 räta 1 avig hela varvet runt.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Sockan. Foto: ©nini.tjader.2019
När jag hade kommit en lagom bit upp på benet bytte jag till enfärgat svart garn och resårstickning med 2 avig 2 räta. Det fortsatte jag med tills jag var nöjd med sockans längd upp på benet.

Elastisk avmaskning/Stretchy bind-off

När man ska maska av sockan då man är klar behöver man göra en elastiska avmaskning på resåren. Gör man en vanlig blir resåren för stum och inte alls så elastisk som när man stickar socka uppifrån och ner och har uppläggningen högst upp på mudden.

Det finns flera olika sätt att göra elastisk avmaskning men jag hittade en enkel variant på YouTube som fungerade jättebra. Videon hittar du här (på engelska). Det man gör är att sticka ihop 2 maskor, lyfta tillbaka den maskan på den vänstra stickan igen, sticka ihop 2 maskor igen och lyfta tillbaka på vänstra stickan, och fortsätta så varvet ut.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Båda sockorna, tå-upp socka. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag är jättenöjd med slutresultatet  och den här hälen sitter väldigt skönt på foten. Eftersom jag stickar med självrandande garn blir sockorna inte identiskt lika varandra, men det är ju det som är meninge med den här sortens garn, att de ska bli olika.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
Sockornas undersidor. Foto: ©nini.tjader.2019
Det kommer att bli fler såna här sockor men i andra färgsammansättningar.

sockor, tå-upp, förkortade-varv-häl, bumeranghäl, elastisk-avmaskning, stickning, knitting
De färdiga sockorna. Foto: ©nini.tjader.2019
Garnerna jag använt är Opalgarns 4-trådiga sockgarn. 75 % ull 25% polyamid, maskintvättbart i 40°C på ullprogrammet i tvättmaskin. Det självrandande röd-svart-mörkgrå garnet heter Style och är i färg 9545. Det svarta garnet är Opal pullover- & Sockenwolle färg 5191.

opalgarn, sockgarn
Opalgarn. Foto: ©nini.tjader.2019.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar