2019-01-23

Grå garnkärlek

ullgarn, kilaforssvenskullgarn, raumafinull, garn, yarn, julvanten
Grått ullgarn och julvanten. Foto: ©nini.tjader.2019

Varje gång jag sitter på bussen och har mina senast stickade vantar på mig (Julvanten), blir jag förälskad i det grå garnet jag använde till dem som bottenfärg. Garnet är ett 2-trådigt 100% ull garn, Kilafors svenskullgarn, från 70-talet. Det har nyanser av grått, ljusare och mörkare. Görs Kilafors Svenskullgarn fortfarande, eller? Jo, det verkar så.

ullgarn, kilaforssvenskullgarn, raumafinull, garn, yarn
Grått ullgarn, cirka 450 gram. Foto: ©nini.tjader.2019

Jag har ca 450 gram kvar av det. Hur många meter har jag ingen aning om. Garnet är slätt och fint och aldrig stickat med. Vilket innebär att varje nystan är en tråd och inga skarvar. Äkta restgarn, men INTE upprepningsgarn. Har haft mer som fanns i början till en flerfärgad tröja en gång i världen som jag kasserat.

ullgarn, kilaforssvenskullgarn, raumafinull, garn, yarn
Grått 2-trådigt ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2019
När jag stickade med det i julvanten använde jag stickor nummer 3 vilket verkar vara bra till just det här garnet. Garnet är lite hårt och stickigt, men jag har känt med vantarna att det värmer väldigt bra.

ullgarn, kilaforssvenskullgarn, raumafinull, garn, yarn
Grått 2-trådigt Kilafors Svenskullgarn. Foto: ©nini.tjader.2018
Har också ett nystan off-white och ett litet nystan mörkare grått kvar av samma garn.

450 gram av den här grå är ganska mycket garn trots allt. Tanken slog mig att jag skulle kunna göra en tröja eller kofta av det genom att kombinera det med något annat garn. Exempelvis Rauma Finull. När jag jämför dem med varandra via provkartan för RAUMA-garnerna verkar de vara ganska lika i kvalitet och tjocklek.

Visst borde det fungera?

Ska bara hitta en lämplig beskrivning och sen köpa till så mycket garn jag behöver. Det är ju roligt att sticka flerfärgat.

ullgarn, kilaforssvenskullgarn, raumafinull, garn, yarn
RAUMA Finull och Kilafors Svenskullgarn. Foto: ©nini.tjader.2019



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar