2018-12-20

Mitt nästa stickprojekt


pattern, dreyma, stickbeskrivning, tröja, lettlopi
Lettlopi och Dreyma. Foto: ©nini.tjader.2018

Mitt nästa stickprojekt är en tröja i isländsk ull, Lettlopi.
Garnet beställde jag hos Garnr.se i måndags vid lunchdags. Det ankom till mitt utlämningsställe tisdag eftermiddag! De använder DHL för transporten så det var väl därför det gick så snabbt. Beställer man före 14:00 hos Garnr.se så går leveransen ut samma dag (antar att det bara gäller vardagar). Med appen "Mina Paket" kunde jag följa paketets väg hem till mig.

Jag har aldrig någonsin fått en leverans så snabbt som den här. Och det i veckan före jul… Hade de haft PostNord som leverantör hade väl paketet kommit fram nästa år… Sist jag hade en PostNord leverans, ett kuvert som gick ner i brevlådan med en rundsticka i, tog det en vecka att komma fram.

Garnet Lettlopi är 100% isländsk ull. Kan upplevas som stickigt. Jag har stickat en kofta i det tjockare Alafosslopi (liknande garn men tjockare) för ett år sen. Och ja, stickigt, men inte så farligt. Dessutom har man ju oftast något under en ulltröja och inte direkt mot huden.

pattern, dreyma, stickbeskrivning, tröja, lettlopi
Dreyma, stickbeskrivning från Ravelry.com. Skärmdump.

Letade länge efter en beskrivning att sticka efter och har tittat på många, både gratisbeskrivningar och beskrivningar som man köper. Till sist köpte jag beskrivningen Dreyma från Ravelry.com.

lettlopi

lettlopi

Jag hade också förberett mig genom att beställa garnprover för garnet Lettlopi från Garnr.se. Det är ju bra att i förväg kunna se färgerna och känna på garnet. Det man ser på skärmen stämmer ofta inte så bra med hur en färg ser ut i verkligheten,

Att jag ville sticka en flerfärgad islands-tröja bestämde jag mig för för ett bra tag sen.

dreyma, tröja, lettlopi
Dreyma tröja. Skärmdump från Ravelry.com.

Nu valde jag trots allt inte den mest färgglada isländska tröjan, utan en mer grafisk monokrom modell. Behåller de färger som använts i tröjan ovan, dvs vitt, 2 olika grå, men byter ut det svarta mot mörklila.

dreyma, tröja, lettlopi
Dreyma av Jennifer Steingass. Skärmdump från Ravelry.
Tröjan stickas uppifrån och ner i ett stycke, på rundstickor, ingen montering.

julvanten
Julvanten på G. Foto: ©nini.tjader.2018
Så fort jag stickat klart min version 2 av Järbos och Maja Karlssons Julvante så börjar jag med den här tröjan. Version 1 av julvanten repade jag upp eftersom det dels var för många fel i den, dels blev den för stor. Nu stickar jag om, stickar rätt och använder stickor nr 3 istället för 3.5. Jättestor skillnad. Har del 3, toppen och tummen, kvar på vantarna.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar