2018-12-02

Ett par tumvantar till, med lettisk fläta

tumvantar, mittens, lettiskfläta, latvianbraid
Tumvantar med lettisk fläta, insida. Foto: ©nini.tjader.2018
Vad stickar man mellan stickningar? Jo, jag testar tekniker på tumvantar (eller sockor) och olika lösningar. Nu blev det ett par tumvantar till, med lettisk fläta.

Jag gjorde lettisk fläta för första gången för ungefär ett år sedan. Och fick då till det så småningom efter många om och men. Men kom inte ihåg  hur man gjorde den nu när jag ville göra den igen.

Jag hade fortfarande kvar blått och vitt garn av Novita 7 Bröder garnet från för ett år sedan. Ett jättebra garn både får sockor och vantar. Dessutom hade jag kvar en hel del 2-trådigt ullgarn från Kilafors från förr i världen. I off-white, ljusgrått och mörkgrått. Så tänkte jag skulle försöka mig på ett par vantar med lettisk fläta i mudden igen och mönsterstickning i övrigt i vanten.

tumvantar, mittens, lettiskfläta, latvianbraid
Försök till lettisk fläta för vante. Foto: ©nini.tjader.2018
I början blev det en halv lettisk fläta… Först på varv två av den tyckte jag att jag förstod hur den skulle göras.

tumvantar, mittens, lettiskfläta, latvianbraid
Försök till lettisk fläta. Foto: ©nini.tjader.2018
Påbörjade en andra lettisk fläta vid muddens slut. Den blev inte alls bra. Så repade upp allt och gjorde nytt försök. Jag kom på vad jag gjort för fel. Jag hade haft garnet på fel sida om stickningen. Det ska vara FRAMFÖR stickningen. Repade upp allt igen och började om. Igen. Nu med rött i den första lettiska flätan.

tumvantar, mittens, lettiskfläta, latvianbraid
Vantmudd med lettisk fläta. Foto: ©nini.tjader.2018
Nu gick det bättre.

Sen experimenterade jag med mönsterstickning ovanför mudden… Det ser fint ut på bild men det blev inte bra när jag började öka för tumkilen. Tappade helt bort mig i mönstret. Dessutom var vanten för bred.

Så repade upp allt igen och bytte garn till blått och vitt i Novitas 7 Bröder. Rundsticka och strumpstickor nummer 4 (istället för strumpstickor nummer 2,25 som jag började med med det andra garnet). Började om.

Så här blev det färdiga resultatet.

tumvantar, mittens, lettiskfläta, latvianbraid
Tumvantar med lettisk fläta. Foto: ©nini.tjader.2018
Som basbeskrivning för tumvantarna använder jag #garnomerasenklavantar som har en tumkonstruktion som jag gillar. Beskrivningen hittar du här.

Fördelen med den här tumkonstruktionen är att tummarna blir likadana på vänster- och högervante och man behöver alltså en bry sig om vilken som är vilken.

Hur man gör med randningar och färger är helt upp till dig liksom hur man gör muddarna. Och om man vill ha något mönster eller inte. Bara fantasin sätter gränser.

Mudden gjorde jag den här gången med en lettisk fläta nedtill och en till lettisk fläta där mudden avslutas. Se beskrivning för lettisk fläta nedan.

Däremellan stickar jag slätstickning med en blå och en vit maska. Ingen resår. Men visst kan man sticka ena färgen avigt och den andra rätt om man vill det.

Efter sista lettiska flätan fortsätter jag med #garnomerasenklavantar beskrivning för tummen och vanten. Här med vartannat varv vitt och vartannat varav blått garn. Jag växlar garnet per varv i den sida där det inte finns någon tumme. Jag fortsatte randningen en liten bit ovanför tummen varefter jag bytte till enbart blått (eftersom jag hade mer kvar av det blå garnet än det vita).

Toppen på vanten skiljer sig också från #garnomerasenklavantar. Jag vill inte ha en rund topp på vanten (men ska prova det på nästa par tumvantar bara för att prova). Jag gör toppen på samma sätt som jag gör tån på vanliga stickade sockor.

Så här:
När man provar vanten och bara ytterst lite av de tre mittersta fingrarna sticker ut börjar jag minskningarna för vantens topp. I varje sida stickar jag ihop två maskor i början och två maskor i slutet  i sidorna på varje varv. Om du stickar på strumpstickor så blir det i början på sticka ett och tre, och i slutet på sticka två och fyra. Jag fortsätter minskningarna på varje varv tills bara ett par maskor återstår. Då tar jag av tråden och drar den igenom de sista maskorna.

Därefter gör jag klart tummen enligt #garnomerasenklavantar beskrivning.

Sen fästs alla trådar på insidan av vanten och så är den klar.

Lettisk fläta

Lettisk fläta (latvian braid) är knepigt innan man kommer på tekniken. Jag har läst massor av beskrivningar både på nätet och i mina stickböcker över hur man ska göra det. Och ändå gjorde jag fel en massa gånger innan jag kom på hur det skulle göras.

En lettisk fläta består av tre varv, och två färger. (Jag har sett bilder på fler än två färger, men det är än så länge överkurs).

Om den lettiska flätan ska vara i början på mudden så lägg upp det antal maskor du vill ha med varannan maska i den ena färgen, varannan i den andra. Maskantalet ska vara jämnt delbart med två.

Varv1:

Sticka 1 rät maska med färg ett, en rät maska med färg två varvet ut.

Varv 2:

Lägg sedan garnerna på framsidan av stickningen, mot dig (det var här jag gjorde fel de första gångerna). Sticka sedan en maska avigt med färg ett och en maska avigt med färg två, och varje gång du byter färg ska det nya garnet läggas UNDER det garn du just stickat med, mot dig, på rätsidan av stickningen. Fortsätt varvet runt.

Varv 3:

Fortsätt med garnerna på framsidan av stickningen, mot dig. Sticka sedan en maska avigt med färg ett, och en maska avigt med färg två, och den här gången lägger du det nya garnet ÖVER det garn du just stickat med, mot dig, på rätsidan av stickningen. Fortsätt varvet ut.

Nu har du en lettisk fläta.

tumvantar, mittens, lettiskfläta, latvianbraid
Tumvantar med lettisk fläta. Foto: ©nini.tjader.2018

1 kommentar: