2018-10-27

Sy- & Hantverksfestivalen Älvsjö 2018

Sy- & Hantverksfestivalen i Älvsjö, 26 oktober 2018. Foto: ©nini.tjader.2018

Så har jag varit på "tantmässa" igen. Det vill säga Sy- & Hantverksfestivalen i Älvsjö 26-28 oktober 2018. Jag kom dit någon minut efter 11. Mässan öppnade 10:00. Vid 11 var det redan knökfullt. Här ett bildsvep från mässan som fortsätter idag och imorgon. Men jag är klar. Har sett det jag ville se och köpt det jag ville köpa. Nästa gång blir i februari 2019.

Jag tittade nästan uteslutande på garn och garnrelaterat och på de böcker som fanns till salu. Det fanns som vanligt mycket tyger, trikåer, vaxdukar, symaskiner, vävgarner, lapptäckes-lappar, bgand och knappar. Och så material för att göra smycken. Och därutöver en hel del avvikande som jag inte tittade på alls.

Det var varmt och trångt och mest tanter. Många har inte lärt sig hur de ska hålla undan "dramaten" och barnvagnar vilket kan vara rätt irriterande. Det var även mycket rullstolar.

En sak som blivit bättre med åren är sätten att betala. Nu har de flesta antingen Swish eller tar kort. För bara något år sedan var det kontanter som gällde i många fall. Det går framåt. Swish och kort fungerade bra.


Det mellan-lila tweed-garnet på bilden ovan köpte jag nästan… Foto: ©nini.tjader.2018



En fantastisk stickad pläd! Foto: ©nini.tjader.2018


Mössor i shetlandsull. Nej, inte till salu. Men mönstret lär ska finnas på Ravelry.com. Foto ©nini.tjader.2018


Tant Kofta. Foto: ©nini.tjader.2018

Tant Kofta sockor. Foto: ©nini.tjader.2018

Tant Kofta, Filisilk garn. Foto: ©nini.tjader.2018

Erika Åberg och hennes bok. Foto: ©nini.tjader.2018

Tant Ulltuss sockor. Foto: ©nini.tjader.2018

Tant Ulltuss vantar. Foto: ©nini.tjader.2018

Tant Ulltuss spinner. Foto: ©nini.tjader.2018

Tant Ulltuss sockgarn. Foto: ©nini.tjader.2018

Ett fantastiskt cashmere garn som jag absolut inte hade råd med… Foto: ©nini.tjader.2018

Ullcenter. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullcenter, vantar och mössor. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullcenter vantar. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullcenter vantar och mössor. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullcenter garner. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullcenter garner. Foto: ©nini.tjader.2018

En adventskalender av jeansfickor. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullbroderier. Foto: ©nini.tjader.2018

Garner. Foto: ©nini.tjader.2018

Gigantgarner, barn och stickor. Foto: ©nini.tjader.2018

Gigantgarner, garn och stickor. Foto: ©nini.tjader.2018

Gigantgarner, kontaktuppgifter. Foto: ©nini.tjader.2018

Mässvimmel. Foto: ©nini.tjader.2018

Måssvimmel och Stickat & sånt. Foto: ©nini.tjader.2018

Nästa generation spinnerskor? Foto: ©nini.tjader.2018

organicknitters.com Foto: ©nini.tjader.2018

Som på alla mässor… Lena Linderholm. Foto: ©nini.tjader.2018

Ullbroderi. Foto: ©nini.tjader.2018

Maskinstickade alpacka-tröjor. Foto: ©nini.tjader.2018

Keramikfåglar. Foto: ©nini.tjader.2018

Keramikfåglar. Foto: ©nini.tjader.2018

Keramikfågel, 550:- Love this one! Foto: ©nini.tjader.2018

Vantar med mera. Foto: ©nini.tjader.2018

En virkad mössa. Foto: ©nini.tjader.2018

Det här köpte jag


Två böcker. Dels Sticka varmt och mönstrat av Erika Åberg. Hon fanns på plats för försäljning av boken och signering. Men jag köpte den hos bokhandeln bredvid, osignerad, men för ca 45 kr mindre.
Dels köpte jag #tantulltusssockor bok och fick den signerad vid köpet. Tittade på den redn i februari på förra mässan. Nu köpte jag den.

Geilsk tynd uld. Foto: ©nini.tjader.2018

Geilsk tynd uld. Foto: ©nini.tjader.2018
Geilsk tynd uld i en mörklila-blå färg. Stickbeskrivning på danska följde med gratis. Fanns fler att välja på men jag fastande för den på bilden ovan.

Opalgarn garner. Foto: ©nini.tjader.2018
Mer Opalgarn. Två av färgerna ovan har jag tidigare haft. Två självmönstrande är ny färg för mig. Och så ett blått och två svarta enfärgade. Får se vad det blir av det.

Opalicious där jag handlade Opalgarn fick man ven en stickkasse av (nedan).

Opalicious Opalgarns kasse. Foto: ©nini..tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar